Svartdalspiggene i Jotunheimen (17.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 17.08.2021 08:35
Store Svartdalspiggen (2,174m) 17.08.2021 08:35
Nord for Nørdre Svartdalspiggen (1,625m) 17.08.2021 08:35
Endelig var det meldt gode værutsikter for Jotunheimen, og jeg bestemte meg for å ta en dagstur opp til Svartdalspiggene fra Gjendebu. Båtbilletter ble bestilt kvelden før, og for å slippe å stå så tidlig opp overnattet jeg i bilen bare noen kilometer unna Gjendesheim. Båten gikk 0745 fra Gjendesheim og litt før kl 0900 var jeg klar til å gå fra Gjendebu. Foreløpig var været temmelig tåkete og grått, og det var bare å håpe på lettelser underveis på turen oppover. En god sti ble fulgt rundt vestsiden av Gjende før det gikk bratt opp til Svartdalen. I "knekken" øverst i bratthenget er det vardet en liten sti som fører opp mot Svartdalspiggene. Jeg så ikke denne i tåka på vei oppover og gikk derfor litt for høyt opp, uten at det skapte for store problemer. Etter hvert kom jeg da inn på stien og plutselig lettet tåka også. Lykke! Det var temmelig bratt opp mot topp 1625, men det var flere tråkk som hjalp til med å finne en grei rute opp til platået. Videre opp mot Nørdre Svartdalspiggen var det lett å gå på vardet sti helt til topps. Det var kommet litt nysnø på toppene, noe som gjorde utsikten helt fenomenal fra toppen. Det var fremdeles mange timer til båten skulle gå tilbake igjen til Gjendesheim (16:25 fra Gjendebu) så en tur videre bort til Store Svartdalspiggen skulle gå helt fint. Litt småklyving bortover ryggen, men ingen problemer underveis selv med litt nysnø som gjorde forholdene noe glatte. En drøy halvtime senere sto jeg på dagens andre 2000-metertopp. Jeg hadde lyst til å utforske ruta videre, selv om det ikke var tid til å gå videre denne dagen. Bare noen titalls meter sør for toppen kom jeg ned til et rappellfeste som ble et greit sted å snu på for min del! Jeg så at det var mulig å unngå klatringen hvis man går tilbake omtrent 150 meter fra toppen for så å gå i steinura på vestsiden forbi Store Svartdalspiggen og opp igjen til ryggen sør for denne. Dette var det ikke tid til for min del denne dagen, så jeg startet istedenfor på turen tilbake igjen. Jeg fulgte samme vei tilbake, med unntak av en avstikker opp til toppen nord for Nørdre Svardalspiggen hvor jeg tok en lengre matpause.
På vei oppover mot Svartdalen langs T-merket løype
Like før den bratteste stigningen lettet tåka, her kommer nålene på Knutseggen frem.
Fra brattstigningen opp mot den lille toppen helt nord på ryggen. Fin utsikt utover mot Gjende!
Store Knutsholstinden har fått en liten snøkappe på seg i løpet av natta.
Nørdre Svartdalspiggen i sikte. Herfra var det veldig greit å gå videre opp til toppen
Fra Nørdre Svartdalspiggen mot Store Svartdalspiggen. Jeg vil absolutt anbefale turen videre bort til denne!
Flott utsikt ned mot Svartdalen fra Nørdre Svartdalspiggen
Nørdre Svartdalspiggen
Tilbakeblikk mot Nørdre Svartdalspiggen fra stigningen opp til Store Svartdalspiggen.
Store Svartdalspiggen med Langedalstinden i bakgrunnen
Store Svartdalspiggen, dagens topp nummer to:)
Hit, men ikke lenger! Dette partiet kan omgås på vestsiden fra omtrent 150 meter nord for toppen av Store Svartdalspiggen
Store Knutsholstinden sett fra toppen nord for Nørdre Svartdalspiggen.