Trongedalsnuten (14.08.2021)

Written by Task (Kjell Taskerud)

Ascents Trongedalsnuten (929m) 14.08.2021

Denne turen er det viktig å forberede seg godt på! De første 450 høydemetrene fra parkeringen er svært bratte, og det vil være en stor fordel om det er tørt på de bare fjellsidene. Utlagte tau er til god hjelp. Etter det første lange og bratte henget i starten må man videre forberede seg på at det er en del bratte ned- og oppstigninger flere ganger frem til toppunktet som vil stjele tid. Et par steder går stien farlig nær noen skrenter hvor lyng og andre vekster kan gjøre det vanskelig å se at det er et par-tre meter ned en skrent rett under dem. Her vil man pådra seg skade dersom man tråkker feil. Store deler av den såkalte "Løype 1", den nordligste av de to løypene, er godt merket med blå prikker. På vei tilbake fra toppunktet valgte vi å følge "Løype 2" østover, i håp om at hjemturen skulle bli lettere. Fra toppunktet og helt til vi kom i østenden av vannet Stedjetontjønn var det både svært lettgått terreng og god merking. Etter dette ble det et parti med mer knotete og gjengrodd terreng, svært bratte oppstigninger, og flere av de blå merkene var på råtne trær som hadde brukket og lå på bakken og vanskelige å finne. Her taper man masse tid av flere faktorer. Det går likevel ganske greit å følge "Løype 2" helt til det nest siste stiskillet før den bratte nedoverturen tilbake til parkeringen. Fram til nest siste stikryss har vi vært vant til å følge blå prikker, men ved nest siste stikryss går "Løype 2" trolig over til å bli vardet i den korteste traséen ned til siste løypekryss før bratthenget ned til starten. Vi overså derfor det nest siste løypekrysset, og var på god vei opp mot høyden 871 som var i ferd med å gi oss en unødvendig ekstra sløyfe på slutten av rundturen. Vi gikk litt tilbake for å prøve finne siste del av "Løype 2", men vi fant ikke den. Siden det begynte å mørkne ble vi litt stresset og valgte å gå utenfor merket løype i retning mot der vi visste at oppstigningen til "Løype 1" var. Dette innebar å måtte forsere et par krevende skrenter nedover, men vi tror at det lønte seg litt fremfor å følge "omveien" oppom høyde 871 på slutten. Likevel en ekkel følelse å gå utenfor merket løype i et så krevende terreng. Den siste nedstigningen mot parkeringen ble også krevende fordi det var fuktig og sleipt på fjellet flere steder, så det ble et par fall og skrubbsår på veien ned. Tidsmessig bør man ikke bli overrasket om denne turen vil ta 8-10 timer. Vi brukte 9,5 timer.