Øst for Høgsteinsheia - toppen av Arendal (14.08.2021)

Written by Nina2412hauge (Nina Hauge) GSM

Start point Enden av bomveien inn fra Hørte parkeringsplass (116m)
Endpoint Enden av bomveien inn fra Hørte parkeringsplass (119m)
Ascents Høgsteinsheia (270m) 14.08.2021 19:57
Øst for Høgsteinsheia (268m) 14.08.2021 20:00
Visits of other PBEs Hørte parkeringslomme (150m) 14.08.2021 18:38

Etter en fin tur til Gjerstads høyeste punkt kjørte vi videre langs E18 mot Grimstad, tok inn på vei nr. 404 mot Grimstad og fulgte denne ca 11 km til vi tok av til venstre på Hørteveien. Fulgte denne til Hørte parkeringslomme. En veldig grei grunneier lot oss få lov til å kjøre til endes på bomveien så vi slapp å gå/sykle de drøye 5 kilometerne tur/retur på denne veien. Veldig glad for det, ellers hadde vi nok ikke rukket denne turen i dag. Det ble litt sent før vi fikk startet og det var allerede begynt å mørke litt da vi kom tilbake til bilen.

Vi fulgte som flere har beskrevet her, en gjengrodd traktorvei så langt det lot seg gjøre, deretter tok vi av til høyre inn i overgrodd, forferdelig høyt kratt og brøyta oss vei til vi fant det skaret vi hadde peila oss ut å gå opp gjennom. Vi gikk litt for langt på traktorveien da vi gikk til toppen. Kom ut lengre ned på traktorveien da vi gikk ned igjen. Det beste vil være (tror jeg) å ta av fra traktorveien akkurat i det man kan se at denne svakt deler seg. Det er ikke et tydelig veidele. Her er det også en nokså stor furu på høyre side av veien. Se de to siste bildene mine av både treet og veidelet. Her må en bare brøyte seg vei til bunnen av skaret. Opp skaret var det delvis en sti og forholdsvis greit å komme seg opp. På toppen av skaret fant vi også delvis en sti og fulgte denne til Gangvasstjønn og kryssa bekken i enden av tjønna. Herfra bare fant vi en vei oppover og fant toppen nokså greit. Innimellom dukker det opp stier, men stort sett må man bare peile seg inn mot toppen for å finne retningen. Litt artig å krysse Høgsteinen der tre kommuner møtes.

Absolutt ingen fin tur selv om utsikten på toppen var veldig fin. Toppen ble nådd og denne turen skal vi definitivt ikke gå om igjen!