Botnkrona - Alstahaug, 342/404 (13.08.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Botnkrona (1,071m) 13.08.2021
Grytfoten (1,019m) 13.08.2021
Visits of other PBEs Svarga (403m) 13.08.2021
Syv Søstre p-plass nord (65m) 13.08.2021

Siden det viste seg at det som man trodde var høyeste punkt på Kvænan i Troms ikke var høyeste punkt likevell, og jeg derfor har "mistet" en topp, så ble dette også kommuntopp nr 342. Vi kom med fly til Sandnessjøen sent på torsdag kveld og ruslet ned til Sandnessjøen camping som ligger i enden av rullebanen der vi overnattet. Hadde litt dårlig tid pga familieselskap på Herøy som man måtte rekke, så tok drosje til Botnkrona parkering kl 7 om morgenen. Her starter merket sti mot både Botnkrona og Grytfoten, store informasjonstavler om begge disse turene ved stistart. Vi hadde selvfølgelig Botnkrona som primærmål da dette er kommunetoppen i Alstahaug, men hadde hørt rykter fra andre turrapporter om den såkalte dronningruta som er en rundtur innom både Botnkrona og Grytfoten, så vi bestemte oss for å ta runden. Fulgte stien fra parkeringsplassen gjennom ett skogholdt og over ett myrområde som var klopplagt. I enden av myra gikk det en sti mot venstre tilbake langs myra og vi var en liten stund i tvil om det var den som gikk til Botnkrona men fant fort ut at det var det ikke, må opp ett lite stykke til før man kommer til stikrysset der man skal ta til venstre mot Botnkrona. Her står også plakat om dronningruta. Lettgått i starten opp til Fjellsåsdammen, her var jeg litt ukonsentrert og fortsatte litt på en sti som gikk videre fra Fjellsåsdammen, men så plutselig ingen merker lengre så da ante vi uråd og gikk litt tilbake til nordøstenden av Fjellsåsdammen der stien går bratt oppover svaene. Lagt ut tau. Greit å gå selv uten tau i dag da det var tørre fine sva. Morgentåken som lå rundt oss forsvant da vi hadde kommet litt opp i høyden. Vi gikk innom den åpne hytta Svarga og kikket inn så vidt. Spiste sakte men sikkert høydemetre oppover mot Grytfotvatnet og etterhvert som tåka forsvant ble det kjempefin utsikt mot blant annet Dønna og godt og varmt. Heldigvis mulig å få fylt på vann ved bekken fra Grytfotvatnet. Noen steder var det litt vanskelig å få øye på merkingen men gikk greit å komme seg frem. Bratt opp siste biten til toppen av Botnkrona, men grei sti å følge. Fantastisk utsikt fra toppen så her ble det en god pause med mat og drikke før vi fortsatte videre mot Grytfoten. Endel steinur mellom Botnkrona og Grytfoten. Godt merket i stideler opp til Grytfoten og super utsikt her også. Da var det bare å følge stien ned igjen. Endel sva å passere så bra det var tørt og fint vær. Bjørn fikk litt problemer med kneet så vi tok det rolig. Kjempefin tur, lite folk og supert vær og utsikt i dag. Bjørn var med.