Vingfjellet i Hitra (13.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Vingfjellet (526m) 13.08.2021 10:20
Raudlifjellet (516m) 13.08.2021 11:05
Visits of other PBEs Fossdalen P-lomme (133m) 13.08.2021 09:27
Jeg hadde fått et tips om at det var laget en flott sti til Hitras nye kommunetopp fra sør. Dette viste seg å stemme bra :) Like etter Fenestunnelen (på vestsiden), der hvor gamleveien kommer inntil den nye, er det en liten parkeringslomme hvor det er plass til 2-3 biler. Herfra er det rødmerkede piler i asfalten som viser hvor stien starter. God sti og god merking hele veien til topps! Jeg var litt spent på det bratte partiet like før topplatået, men skrenten viste seg å være helt problemfri på en tørr og fin dag som dette. Noen tau var også lagt ut for å holde seg i ved vanskelige forhold. På vei tilbake tok jeg en avstikker opp til nabotoppen Raudlifjellet som nås greit fra skaret nedenfor brattskrenten. Litt spredt og gammel merking opp her også, og selv om det ikke var noen god sti var det fint å gå her likevel. Samme vei tilbake til stien og videre ned til bilen.
Stien er godt merket fra gamleveien
På vei opp mot ny kommunetopp på relativt ny sti!
På tørre dager er det ingen problem å komme opp brattskrenten på vei opp til Vingfjellet