Langtur i bjørnens rike (10.08.2021)  5

Written by Stigun GSM

Start point Setertjønnhytta parkering (281m)
Endpoint Samme (281m)
Ascents Skjækerhatten (1,138m) 11.08.2021 12:48
Løysmundhatten Nordtoppen (1,090m) 11.08.2021 15:08
Løysmundhatten Midtre (1,081m) 11.08.2021 15:22
Løysmundhatten Sørtoppen (1,090m) 11.08.2021 15:41
Visits of other PBEs Setertjønnhytta p-plass (290m) 10.08.2021 20:35
Sætertjønnhytta (457m) 10.08.2021 22:20
Norges geografiske midtpunkt (450m) 11.08.2021 19:06

Hørt på bilradioen kl 16.00 12.august: "40 sauer er drept av bjørn i fjella sør for Snåsa, det er søkt fellingstillatelse".

I dette området vaste jeg rundt mindre enn 24 timer tidligere:

Ustadige værmeldinger over flere dager og lå derfor "i vent" med atskillig roligere sysler på campingplass nær Steinkjer et par dager før både Yr og Storm hadde brukbare meldinger for de indre fjellstrøkene i midtre Trøndelag onsdag 11.08. Kjørte til Sætertjønnhytta parkering i østenden av Lustadvatnet og gikk de knappe meget lettgåtte 10 km på svillesti inn til Sætertjønnhytta i skumringen. Hadde avtalt opphold med Nordtrøndelag Turistforening i forkant, og som eneste gjest låste jeg meg inn i hytta med DNT-nøkkel i kveldingen. Bra standard selvbetjeningshytte. En drøy halvtime senere ankom også et ektepar hytta.

Fjellrekken med Skjækerhatten til venstre og Løysmundhatten helt til høyre(bilde tatt på returen)
Våknet tidlig neste dag til lave tåkeskyer som skjulte fjellrekken jeg hadde sett så fint i halvmørket kvelden før. Et par utfordringer til dukket opp før jeg begynte å gå; Pb-appen tok om ventet ikke inn signal, og verre; GPS viste ikke kart. Hadde imidlertid et par halvbra kart å gå etter, og GPS-sporet å returnere på, om jeg skulle gå meg helt vill.
Sætertjønnhytta(bilde tatt på returen)

Begynte å gå fra hytta kl 07.50 på svillesti i østlig retning, stusset litt da jeg i tåkedisen så vann til venstre(nord) for meg, men tenkte dette var vannet Skjeldbreien og fortsatte videre på svillestien, som snart gikk over til mer og mer utydelig vanlig skogssti. Sjekket etterhvert kompasskursen, og registrerte at denne gikk mer og mer sørøstover og ikke østlig som jeg skulle ha for å komme meg på nordsiden av Skjækervatnet med tanke på å komme i posisjon for å bestige Skjækerhatten fra vest. Da jeg også snart så vann foran meg skjønte jeg omsider at det var Skjækervatnet jeg hadde sett og hadde gått langs vestbredden av. Æsj; ergerlig!
Snudde og beveget med langs nordvestbredden av Skjækervannet og over til nordbredden, enda var det tidlig på dag, og jeg ville nå i hvert fall prøve å få med meg Skjækerhatten. Tapte vel litt i underkant av en times tid på idiotfaktene. I tungt myrterreng nord for nordbredden av Skjækervatnet, snart inn på et relativt tydelig tråkk. Krysning av elva Storbrenta på bro, og videre i østlig retning i nokså kupert terreng med mye fjellbjørk, og igjen hadde jeg en litt for sørøstlig kurs og kom syd for det jeg etterhvert definerte som høyde 610 moh. Fortsatt lå tåken godt nedetter fjellsidene, og jeg måtte bruke lokaltopografiske kjennetegn for å sikre meg hvor jeg var, særlig to elver/bekker som kom ned fra den bratte vestflanken av den 7-8 km lange Skjæker/Løysmundryggen, fant etter litt fundering ut at den nordligste av disse var elven hvor Olav hadde gått opp("Idealsporet" er nok å følge langs Storbrenta i retning Hattjønnbekken om man velger å bestige Skjækerhatten først). Mye opp og ned og kronglete fjellbjørketerreng å forsere, men etter en stund var jeg på vei opp bratten langs sørsiden av bekken som viste seg å være Hattjønnbekken. Og i stigningene oppover her begynte også data fra PB-appen å komme inn, og nå fikk jeg bekreftet at jeg var der jeg trodde jeg var! Videre småbratt i nordlig retning mot Skjækerhatten, og jammen begynte ikke også skydekket å sprekke opp, og litt før toppen var jeg over skylaget!
Skjækerhatten, høyest i Snåsa. Sverige i bakgrunnen.

Varden var delvis sammenrast, muligvis etter lynnedslag. Utsikten var fortsatt ganske så uniform; bomullsaktig.
Skjækerhatten rager over skyene, Løysmundryggen i sør fortsatt skjult i skylaget

Humør og optimisme hadde fått seg en boost etter dette og opprinnelig Plan A ble nå tatt fram igjen; få med seg Løysmundhatten på kjøpet! Det ville medføre en 6-7 km( i luftlinje..) lang fjellrygg med en del opp og ned; regnet det som "innafor" om jeg klarte denne på da 3 timer. Kronglete terreng i starten mens det ble litt lettere nærmere Løysmundhatten Nordtoppen.
Toppmøte?

Vel oppe på den nordligste av Løysmundhattene så jeg at det ikke var så veldig langt igjen til høyste punkt i Verdal; jeg måtte klare dette og så fikk jeg heller på et vis "kreke meg" tilbake til bilen på et vis
Løysmundhatten Nordtoppen. Tilbakeblikk mot Skjækerhatten.
Nordtoppen Løysmundhatten, ryggen videre mot Midttoppen og Sørtoppen.

Lett sørover til den sørligste Løysmundhatten.
Endelig! Løysmundhatten, høyest i Verdal

Siste usikkerhetsmoment var å komme seg greit ned fra Løysmundryggen som har en temmelig bratt vestflanke.
Returruten. Skjækervatnet må omgås i nordøst(høyre) og nord bredden gåes til nordvestenden(midt i bildet) som ikke er så langt fra Sætertjønnhytta.

Til alt hell fant jeg en kurant renne som førte meg greit ned de bratteste partiene, og videre lett ned til kryssing av Storbrenta i nordøsthjørnet av Skjækervatnet.
Rennen jeg gikk ned like sør for Midtre Løysmundhatten, rene gavepakken!
Idyllisk og sommerlig ved kryssing av elvemunningen til Storbrenta i nordøst hjørnet av Skjækervatnet

Tungt på nordsiden av Skjækervatnet, men visste at den siste milen fra hytta ned til bilen var lttgått, så det var bare å plassere det ene beinet foran det andre; om og om og om igjen..Plutselig begynte GPS-displayet å viste kart igjen(noen som har en god forklaring på hva som kan ha skjedd her?) Måtte ha en avstikker til Norges Geografiske Midtpunkt bare 5-600m sør for Sætertjønnhytta.
Norges geografiske midtpunkt.

Igjen overraskende greit på svillestien tilbake til bilen, meget godt fornøyd med å ha gjennomført denne turen og klart å få med meg disse to toppene, særlig tatt i betraktning hvordan dagen startet. Jeg så ingen potensielt farlige rovdyr, men fant det greit å gå turen med en solid stokk spisset i ene enden..
Tidsbruk 11.08: 13t 19 min. Distanse: 44,1km. Ca 1950 hm.
Med unngåelse av "tull og tøys" i form av feilnavigering og dårlig veivalg tipper jeg turen kunne vært gjort unna ca 2 timer raskere.

Tøffing

Written by Osten 13.08.2021 14:17

Så du har vært på mine hjemtrakter. Var på Skjækerhatten for et par- tre år siden, men orket ikke Løsmundhatten i samme slengen selv om det var planen. Tenker det blir en tur dit seinere kombinert med fisketur. Om du ruslet her inne aleine sammen med bjørnen står det enda mer respekt av. Jeg hadde ikke turt det. Og mye torden i august inne på disse fjella. Gratulerer!!

Sv: Tøffing

Written by Stigun 13.08.2021 22:10

Takk for kommentar, Olav! Vel, ikke fullt så tøff..Leste om slagbjørnen ETTER at turen var gjennomført, og godt var det. Dog ingen stor overraskelse, de trønderske grensetraktene mot Sverige er vel typisk bjørneland. PS-tror jeg er mer redd torden enn bjørn(spør dem som har vært på tur med meg :))

Enda lenger enn Storskrymten!

Written by knutsverre 13.08.2021 10:38

Gratulerer med to nye, relativt utilgjengelige K-topper, Stig! Imponerende stå-på vilje i stort sett stiløst terreng som ikke gir noe gratis. Bra det slo til med litt velfortjent godvær.

Sv: Enda lenger enn Storskrymt

Written by Stigun 13.08.2021 12:56

Takk for det Knut! Ble noe skuffende Nord-Norge opphold, og derfor meget fornøyd med å klare disse to. Lange turer ser ut til å gjøre underverker for ryggen, er bedre enn på lang tid.

Full pakke

Written by otto 13.08.2021 07:39

Gratulerer med to kommunetopper på samme tur. 53 km i ekte trøndersk villmark, står det respekt av. Fortsatt god ferie.

Sv: Full pakke

Written by Stigun 13.08.2021 11:45

Takk for kommentar fra en (særdeles) erfaren fjellmann. Dette ble en brukbar kompensasjon for en Nord-Norge tur som langt fra svare til forventningene, hovedsakelig pga dårlig vær. Drar fra Trøndelag på vei sørover nå.

Tøff bjørnetur

Written by TERJES 13.08.2021 03:24

Denne bjørnen vasser jo i ferskt sauekjøtt, så jeg regner med at kjøttet til en seig peakbooker som har gått 53 kilometer til fots er mindre interessant for bjørnen. Saueeierne har fått avslag på fellingstillatelse sju ganger, da statsforvalteren i samråd med miljøvernminister Rotevatn nekter felling hvis det er binner i området.

Du hadde et spennende veivalg på vestsiden av Skjækervatnet, og du kunne faktisk ha fortsatt til sørenden, og tatt Løysmundhatten først. God tur videre!

Sv: Tøff bjørnetur

Written by Stigun 13.08.2021 11:32

Takk for artig kommentar, Terje! Du har nok helt rett i at lammekjøtt er langt å foretrekke for Bamse Brakar enn en tilårskommen Skrott. Rikelig med dessert i form av masse blåbær var det også, så jeg var neppe i stor fare :)