Skagastølsryggen (09.08.2021)  5

Storen - svaene i sørflanken (2,200m) 09.08.2021 12:27
Skagastølsbu (1,758m) 09.08.2021 13:17
Helgedalselva - bro ved Turtagrø (880m) 09.08.2021 15:23

Så var dagen kommet - dagen som Sekretæren har grugledet seg til gjennom hele sommeren - mens Turplanlegger kun har gledet seg. Den var planlagt fra årsskiftet, da vi gjerne ville ha med oss 500fjell (Sondre Kvambekk) som guide - og han er en travel mann.

Været var på vår side, og kl 0500 labba vi i veg fra Turtagrø. En liten vannpåfylling ved Tindeklubbhytta før vi tok fatt på den seige bakken opp mot Nørdre. Matpause her, hvor vi også satte på oss selene. Videre bortover ryggen gikk vi i to taulag Sekretæren og Sondre, mens Turplanlegger fikk gleden av å gå sammen med kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen).

Artig klyving, og greit opp V-skar. Greit - og mye mindre luftig enn Sekretæren hadde frykta - videre bortover ryggen. I stedet for å klatre Halls Hammer, gikk vi rundt ved Patchells sva. Her satte Sondre en slynge til hjelp for Sekretæren. Det var et langt "skrev" for å komme over til mer tak for å komme opp. Gikk greit med hjelp av slynga. Siden Turplanlegger og Kristoffer hadde vært så "tøff i trynet" med at de ville ha mer utfordringer tidligere på turen, tok Sekretæren med seg slynga - slik at Turplanlegger måtte forsere uten. Han klarte jo, sjølsagt, det - men strevde nok litt.

Videre var det greit opp til Vetle. Her delte vi oss. Turplanlegger og Kristoffer tok rappellen, mens Sekretæren og Sondre gikk omgåelsen nedenfor. Så var det bare noen artige klyvepartier igjen før vi sto på toppen av sjølveste Storen.

Kun en kort fotoseanse før vi tok oss ned til rappellen. Sekretæren er i utgangspunktet ikke så skeptisk til rappeller, men her var det ekkelt å sette utfor! Siden det var flere ved rappellen, var det ikke tid til å nøle - og når man først er i siget er det jo bare artig.

Overraskende greit å gå høydemetrene ned til hytta på bandet. Hadde sett for oss at dette kom til å være en h#¤* unnabakke - så det var en positiv overraskelse. Kjapp matbit ved hytta på bandet. Greit over breen - uten stegjern. Rett etter vi kom av breen sa vi "Hadet" til Sondre og Kristoffer - slik at de kunne gå i sitt eget tempo framover Skagadalen igjen. Vi så ryggen på dem hele tiden, så brukte ikke fryktelig mye lengre tid på returen vi heller.

Dette var en framifrå tur - sjøl om været ikke var helt på vår side (ryggen lå i tåka det meste av dagen - derav "kun" terningkast fem). Ryggen var mye mindre luftig en Sekretæren hadde frykta, og vi brukte betydelig kortere tid enn hva vi hadde antatt. Det hjalp nok at vi hadde to taulag, og at de solide førerne våre er svært rutinerte i taubruk.

Tusen takk til Sondre og Kristoffer for en flott opplevelse - det sier litt om stødigheten deres når Sekretæren går Skagastølsryggen uten sirkus ;)

Ryker av Storen, dessverre så lå tåka hele dagen på toppen.

På tur opp til Midtre.

V-skar på vei opp mot midtre.

Omgåelsen av Halls hammer - Patchels sva hvor man får testet spagaten...

Siste etappe mot toppen

Blide og fornøyde med å ha nådd toppen av Storen.

Litt kø i dag, men det ene av to rapellfester var ledig så vi kom fort igang.

Rapell fra Storen og ned til Hjørnet. Lang og kjenner suget god i magen når man slepper seg ned :)
Rapellen ned Svaene.
På vei ned til hytta på bandet som skimtes der nede. Lang matpause når vi om til hytta.