Skagastølsryggen (03.08.2021)

Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 03.08.2021
Store Skagastølstinden (2,405m) 03.08.2021
Vetle Skagastølstinden (2,340m) 03.08.2021

For Hjørundfjord Mountain Guide. Liten misforståelse mellom gjester, arrangør og meg selv gjorde at det som var planlagt å være vanlig Storen-tur ble tur over Skagastølsryggen. Gjestene var veldig gira på denne turen, og med god værmelding og forsikring fra gjestene om at de hadde gått mye i eksponert terreng i fjellet, så satset jeg på å oppfylle ønsket deres. Startet kl 5 fra Turtagrø, fikk med oss verdensrekord i 400m hekk ved bekken før første bakke. Gikk radig oppover bakkene, var på Nordre etter ca 3t15min. Tok på seler og hjelm på Skagastølsnebbet, og kløv ned i V-skar. Gjestene synes klatringa så brattere ut enn de hadde sett for seg, men begge kom seg opp på en fin måte. Neste gang må jeg prøve å unngå taudrag opp til første standplass. Satte stand på hylla med rapellfeste. I 2. tl gikk jeg ut venstre, det funka greit. Langs hylla mot høyre, og opp på Berges Stol.

Resten av turen gikk jeg løpende med en gjest på hver sin tauende. Tidkrevende å gjøre på en trygg måte synes jeg, men var ganske fornøyd med hvordan det ble løst. Ble også en del standplasser og sikring opp/ned korte partier. Alt dette tar tid. Over Patchells sva hang jeg opp ei slynge til å dra i, så kom de seg over med glans. Satte stand rett over den litt kinkige kulen som ender på toppen av et bratt dieder. Synes det fungerte greit å lede selv over kulen, men ta gjestene opp diederet. Føles nok mindre eksponert å henge i stramt tau rett opp, selv om klatringa nok er vanskeligere. Ble litt venting på ledig kjetting fra Vesle, var to taulag på 3+3 som akkurat snek seg foran oss. Så fikk vi da en matpause.

Raskt løpende opp til Storen med en standplass over det vanskeligste partiet. Jubel og julebrus på toppen! Ny venting ved kjettingen og nedfiring av gjestene. Endte nok litt langt ski høyre under svaene. Hjalp ikke at jeg hadde fått gpx av Kristoffer når jeg ikke hadde greid å få det inn på klokka... Folk begynte å bli slitne, og jeg tok faktisk en kort nedfiring over et bratt sva parti. Ville ikke at noen skulle snuble ned her. Ut fra bandet ble det ikke sagt så mye, men vi var alle enige om at vi hadde fått en rå dag i fjellet, og oppfylt drømmen! Tilbake ved Turtagrø etter omtrent 16.5 timer på tur.