En tur borti Nord-Fron (05.09.2012)  3

Ascents Austhøe (1,589m) 05.09.2012
Oskampen (1,513m) 05.09.2012
Oskampen Sørtoppen (1,502m) 05.09.2012

Vindfull dag i "Huldreheimen". Ville ha trim, eller var for gjerrig for å betale bomavgift (stryk det som ikke passer) og syklet i god fart innover langs Vinstre, godt hjulpet av en driftig medvind.

Tenkte å begynne med Oskampen siden den lå lengst inne, så fikk jeg delt opp retursyklinga littegranne. Parkerte sykkelen litt nordøst for Kluftbua, der DNT-stien i retning Oskampen går vestover Sandåkluftin. Fint og lettgått innover her og absolutt null myr og annet sumplandskap som jeg har blitt litt lei av i det siste.

Men på et tidspunkt var ikke stien og mitt turmål på samme kurs lenger, og det var på tide å trekke til høyre. Fulgte en slags rygg og slapp unna med begrenset med buskvegetasjon. Hadde ikke detaljkart med og tok derfor med meg både nord- og sørtoppen på Oskampen for sikkerhetsskyld.

Slapp skrott og lenger distanse enn tenkt, gjorde at tidsskjemaet allerede hadde sprukket.

Dagens høydepunkt var kortrast ved bekken fra 1167 tjernet, både på tur opp og på tur ned. Herlig lite bekkefar. Deilig sol og en lokal frisone for den herskende vestavinden.

Austhøe

Syklet så sakte opp på høyda øst for Austhøe og bestege denne fra øst. Ikke lange turen, men på tampen av en dag hvor man ikke er i 100 og har spist og drukket for lite, skal det ikke mye til før man får dårlig holdning og tempo :)
Syrlig vind på hele topplatået. Kort og godt hustrig, men et flott utsiktsfjell i mange retninger. Kanskje spesielt mot haugene sør for Vinstre.

Trå sykkeltur

Sykkelturen tilbake var ikke noe moro. Isnende kald vind i fleisen. Det var bare å smøre seg med tålmodighet og ta den tiden det tok.

Start date 05.09.2012 10:28
End date 05.09.2012 17:50

Er jo...

Written by heidim 05.09.2012 22:35

flere som sykler seg (nesten) til topps, ser jeg! Begynner å bli kaldt i fjellet nå - mine vinterturforfrøsne høyretær var ikke veldig fornøyde idag...