Soleibotntind (05.08.2021)  4

Ascents Bukkanosi (1,674m) 05.08.2021 10:56
Store Soleibotntinden (2,083m) 05.08.2021 11:55
Visits of other PBEs Soleibotnen parkeringslomme (1,222m) 05.08.2021 09:28

Vi parkerte på parkeringen ca 9. Da var det alt omtrent fullt. Det er ganske mange andre parkeringsmuligheter både rett før og rett etter den parkeringen som ligger ved stien.

Når vi kom ned igjen var det mange som hadde valgt å parkere i veien (uten at jeg kan gå god for at det er en god løsning).

Etter å ha pakket sekkene og puttet Oliver i meisen satte vi av gårde. Merk at stien ikke starter rett ved parkeringen men etter noen meter sørover langs veien.

Stien oppover det første stykket var fin og lettgått. Rundt 1400 møtte vi den første skrenten som krever ekstremt lett klyving. Vi valgte å ta den direkte ruten. Selv med bæremeis var den veldig enkel. Videre oppover var det stort sett ur. Etter en liten stund ble den noe brattere. Stort sett greit å gå.

Ur og Jostedalsbre

Mot toppen møtte vi det andre enkle klyvepunktet. Heller ikke denne var spesielt utfordrende, men det var noe løs grus/sand.

Store Austabotntind valgte å stikke hodet ut av skyene den korte tiden vi var på toppen, men De fleste av toppene østover var dekket av tåke. Hele turen hadde vi flott utsikt mot Jostedalsbreen. Inkludert en halvtimes spisepause for den i følget som ikke ville spise frokost før vi dro, brukte vi 2:30 opp.

Store Austabotntind kom ut av skyene de få minuttene vi var på toppen.

Været på toppen innbød ikke til noen lengre pause på toppen så vi nøt utsikten i noen minutter før vi satte kursen nedover igjen.

På vei ned tror jeg vi gikk på sørsiden av klyvepunktet i toppen. Vi merket i hvert fall ikke noe til det.

Ned skrenten rundt 1400 prøvde vi oss på å omgå klyvepunktet mot øst. Det gikk en sti ca 15 meter lenger øst. Ingen av oss opplevde den som noe enklere enn den varianten vi gikk opp.

Etter 4:30 var vi tilbake ved bilen.