Loen - Aktive dager :) (02.08.2021)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Ascents Hoven (1,011m) 02.08.2021
Skåla (1,841m) 02.08.2021
Visits of other PBEs Gjølmunnebrua (770m) 02.08.2021
Tursti Loen - Via Ferrata - Oppheim (1,000m) 02.08.2021
Skålabu (1,830m) 02.08.2021
Skålatårnet (1,835m) 02.08.2021

Dag 1: 30.07

Ankom Loen på en flott kveld. Gotfred og jeg fikk innlosjert oss på Tjugen Camping i ei helt grei hytte. Yr meldte fint vær dagen etter så det lå an til en utsikt på Skåla.

Dag 2: 31.07

Tåka henger langt ned. Auda… ikke helt etter planen. Uansett, bare å legge i vei med godt mot. Vi tar det pent oppover lia i skogen. Det er lummert, og svetten siler. Oppe over tregrensa begynner det å regne. Det er lettgått siden stien er så fin. Fordelen med tåka er jo at en slipper å se hvor lange motene egentlig er. Vi bruker 4,5 timer opp inkl. noen gode pauser. På toppen er det ganske surt, så det er godt å få komme inn i hytta der det er lunk i ovnen. Det blir en time til mat og motivasjon for den relativt seige turen nedover. Siste delen nede i skogen er drøy. Kjenner at låra får sitt. Vi er uansett fornøyde for å ha gjennomført denne utfordringa. Vi setter kursen for Nesset Fjordcamping inne i Olden.

Dag 3: 01.08

Vi er enige om at det at i dag blir det hviledag. Det blir besøk på Nasjonalparksenteret og en tur inn til Birkedalsbreen. Overkommelige 5 km tur retur. Jeg tenker at det er mye folk her, men skjønner at det er feil. I normalsesonger når cruisebåtene kommer inn til Olden, kryr det her. Mølla cafe på andre sia av fjorden tilbyr å hente oss med RIB-en for middag. Hyggelig sted og vertskap. Blir vår faste «base» fra nå av.

Dag 4: 02.08

Tur i ferataen uten guide lar seg ikke gjøre før etter 1400. Vi korter ventetida med et lite RIB cruise på fjorden. Fin avveksling og artig med litt fart. Det er mange som skal gå ferataen på egen hånd. Jeg er litt redd at vi kommer til å lage kø da det er mange ungdommer som ser veldig spreke ut. Det går overraskende greit når vi kommer i gang. Vi holder godt følge i den enkleste løypa. Løypa består av mye bratt sti i kombinasjon med noen bratte vegger som ikke er så alt for høye eller eksponerte. Hengebrua er et morsomt avbrekk. Derfra er det enkelt opp til Hoven. Det er helt rå utsikt på toppen. Et imponerende anlegg dette. Herlig å ta kunne ta heisen ned. Vi gjør en beskjeden feiring på Mølla med lokalt øl og biff.

Dag 5: 03.08

Hjem via gamle Strynefjellsveien. Den er fascinerende nok til en liten omvei.

Det så lovende ut om kvelden.
DNT-hytta på toppen
Tårnet.
Utsikt på vei nedover fra Skåla
Den klassiske brua inn mot brefallet.
Turist tar bilde av turist som tar bilde av turister ;)
Fjordcampingen i Olden
Fjordcruise
Ferataten
Godfred
Gotfred hadde sin debut i ferata. Det viste han ingen tegn på :)
Brua. Maks fire av gangen
Mye fint utsikt under hele ruta.
Utsikt mot vest
Et imponerende anlegg! :)