Rauddalseggje og Skarddalseggje fra Fondsbu ! (01.08.2021)  6

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Start point Fondsbu (1,067m)
Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 01.08.2021
Store Rauddalseggje (2,168m) 01.08.2021
Skarddalseggje (2,159m) 01.08.2021
Skarddalstinden (2,100m) 01.08.2021
Sørvest for Skarddalstinden (1,812m) 01.08.2021
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 01.08.2021
Olavsbu (1,440m) 01.08.2021

Har lenge tenkt på toppene Rauddalseggje og Skarddalseggje ved Olavsbu, men med den solide innmarsjen har disse blitt utsatt flere ganger, med gode meldinger og motivasjonen på plass, var det bare å pakke telt og det som hører til for å oppholde seg noen dager i fjellheimen.

Dag 1:
Gikk fra Fondsbu og til litt forbi Olavsbu hvor jeg satt opp teltet for natten, la igjen alt overflødig utstyr før jeg satt kursen videre mot Skarddalstinden som dagens første topp. Tok en kort matpause på toppen, litt av en utsikt !
Dagen var fortsatt ung, selv om jeg begynte å kjenne det i beina. Skarddalseggje var egentlig på programmet i morgen, men fikk lyst til hive meg på den i samme slengen. Gikk greit å komme seg opp på Skarddalseggje, men som 2000turen har beskrevet tidligere ble det en prøvelse å komme seg ned, i tillegg var beina begynt å bli godt møre...fy søren…løs mose, våt mose, løse stein, store stein, små stein osv... noe dritt...
Tilbake til teltet etter 12:30 timer på tur. Det ble en REAL TURMAT før jeg krøp inn i soveposen - med noen få minusgrader om natten og sommerpose ble det ikke helt komfortabelt akkurat.

DAG:2
Store og Midtre Rauddalseggje var på programmet. Planen var å komme seg direkte ned på vest siden av Skarddalsvatnet, og passering av breen vest for 1812 toppen. Men med nattefrost var breen knallhard og det var ikke mulig å komme seg over uten stegjern. Så da bar det tilbake over 1812 toppen og ned på motsatt side...shit...
Opp til bandet på Raudalseggje gikk det rimelig greit, noen våte partier etter snøsmelting, så måtte gå litt på kryss og tvers.
Vel opp på bandet ble alt overflødig utstyr lagt igjen - gikk først opp på Midtre Rauddalseggje, morsom klyving, og helt rett merket med grønn trekant. Deretter var det Store Raudalseggje for tur, du verden for en fantastisk utsikt og spesielt bortover ryggen mot nord !
Så var det retur til teltet og videre til Fondsbu !

Sjanglet inn på hytten ved Tyin rundt kl:22:30 etter noen fantastiske dager i fjellet !

Skarddalstinden og Skarddalseggje
Skarddalsvatnet
Midtre Rauddalseggje
Toppvarden - Midtre Rauddalseggje
Store Rauddalseggje - fantastisk utsikt !!
Start date 01.08.2021 07:43
End date 02.08.2021 22:15

En real tur!

Written by 2000turer 05.08.2021 22:42

Der satt turen ja!? En kul og fin tur. Realt med 60 km da:)

Sv: En real tur!

Written by Gunski 06.08.2021 00:21

Ja, det ble litt vel heftig med over 60km, men en flott tur ! Takk for tips i forkant :)