Kvannfjølli - toppen av Tokke (02.08.2021)  5

Written by Nina2412hauge (Nina Hauge) GSM

Start point Nordliveien 32 (754m)
Endpoint Nordliveien 32 (751m)
Ascents Kvannfjølli (1,537m) 02.08.2021 15:08
Visits of other PBEs Tjørnbrotbu (1,300m) 02.08.2021 12:46

Flott og lang tur til Kvannfjølli! Startet fra hytta på Nordli og gikk til topps i hyttefeltet. Ved badeplassen fulgte vi løypa mot Hagakullen opp på skogsveien til Auersvatn. Gikk til endes opp Auersvatn-veien og gikk så ned mot hytta Jøssingbu og gikk over broa som er lagt over bekken/elva. Gikk oppover til vi traff på DNT-løypa mellom Berdalsbu og Tjørnbrotbu. Fulgte løypa til Tjørnbrotbu, deretter videre på t-merka løype mot Byrte. Tok av fra løypa etterhvert og fant toppen. Vår løype opp ble nok litt lengre enn nødvendig men vi slapp å gå i steinura. Bratt men behagelig skogsbunn og greit terreng å gå i. Ned igjen prøvde vi å gå en kortere rute, men her var det steinur og tungt å gå. Vi brukte nok lengre tid ned enn opp på akkurat denne delen av løypa. En flott og lang tur i fint vær! Så langt har jeg aldri gått før på en dagstur, nesten 3 mil er ganske langt og tungt. Da var det godt å komme til ferdig mat på hytta tilberedt av datter Marte.