Kvassryggen med Eggene, retur Bukkehåmåren. (30.07.2021)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Bukkehåmåren (1,910m) 30.07.2021
Eggen Nordtoppen (2,041m) 30.07.2021
Eggen Sørtoppen (2,045m) 30.07.2021
Kvassryggen (2,071m) 30.07.2021

Innimellom regnbygene skulle det vise seg å bli en dag med strålende sol i følge yr. Denne muligheten kunne vi selvfølgelig ikke la oss passere. En fin dagstur uten overnatting ble stedfestet til Valdresflya. Her hadde vi sett oss ut Kvassryggen med Eggene.

Vi parkerte på samme sted som når man går over Knutshøe. Her gikk vi så til stikryss og fulgte stien innover Leirdalen et lite stykke, før skar av i retning sør og krysset Leirungsåe. Værmeldinga slo til og det lå an til å bli nok en turdag med sol og skyfri himmel. Terrenget innover dalen og omtrent helt på toppen av Kvassryggen var lettgått og fint. Mykt underlag, god sti og minimalt med ur. På Kvassryggen kunne vi legge oss ned, ta lunsj, og skue over mot Memurutindene, Hellstugutindene, Snøholstinden, Urdanostinden og Falketind i det fjerne. Noe av det fine med å gå på nye topper er muligheten til å se toppene man tidligere har besteget og ikke har besteget(enda) fra nye vinkler. Det er utrolig kjekt.

Videre fra Kvassryggen tok vi oss over breen mot foten av Eggen i taulag. Vi hadde med isøks. Breen var kompakt, fin og greit flat. Slik tok vi oss over uten behov for stegjern selv om det var blåis enkelte områder. Klatrepartiet opp mot Eggen var lett klyving. Vi brukte tau, men gikk nærmest bare løpende. Vi la igjen sekkene før klyvinga, da det ikke var snakk om lange biten. På toppen av søre var det bare å spasere bortover flanken til nørdre for å ta på varden og snu. Klatringa ned ble med tau mellom oss, men uten å sette sikringer eller noe rappel. Det var så tørt, gode tak og friksjon at de ikke var noen sak å ta seg ned. Turen var utrolig fin, utsikten hele veien og ikke minst terrenget var helt upåklagelig.

Som tidligere turer møter vi sjeldent folk på toppene vi er på, men denne dagen møtte vi en enslig kar som hadde tatt seg opp nordsiden. Ikke overraskende, siden han hadde forvillet seg opp på denne "ukjente" og fjerne toppen, var han også en 2K samler. Alltid morsomt å høre hvilke opplevelser andre har hatt på samme topper og turer. At en topp kan gi så mange ulike erfaringer, minner og opplevelser fra person til person er ganske fascinerende synes jeg.

Vi valgte å ta veien om Bukkehåmåren tilbake. Denne toppen var utrolig fin og utsikten mot Bessvatnet, Gjende og Øvre Leirungen gir veldig kule kontraster som virkelig kan anbefales et besøk, egnet mange. Turen opp hit, som vi da gikk ned, var lettgått meg god sti.

Drøye ti timer senere, med flere gode pauser og et bad i bekken, var vi tilbake i bilen. Dagen etter kom regnet som meldt, så dette var et vinnerlodd før feriesnuten skulle vende tilbake til Oslo etter sommerferie i hjemme Gudbrandsdalen. Takk for en uforglemmelig sommer i Jotunheimen, været har virkelig vit seg fra sin beste side! :D