Uranostindtraversen (31.07.2021)  5

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Koldedalen (1,228m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Uranostinden (2,157m) 31.07.2021 06:17
Uranostinden S1 (2,037m) 31.07.2021 06:17
Uranostinden S2 (2,048m) 31.07.2021 06:17
Slingsbytinden (2,028m) 31.07.2021 12:13
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 31.07.2021 06:17
Sydeggen Uranostinden (2,030m) 31.07.2021 06:17

Uranostindtraversen - via sydryggen med retur over Uranosbreen

På Uranostinden S1 (2037 m) med Uranostinden (2157 m) i bakgrunnen.

Ankomst Koldedalen fredag kveld

Nina, Magnus og jeg ankom Koldedalen sent fredag kveld i varmt, klart og pent sommervær. Turen vi skulle gå neste dag hadde jeg gledet meg til lenge, nemlig Uranostindtraversen. Uranstinden er godt synlig fra flere steder i området, og fjellet er gjerne omtalt som en av Jotunheimens vakreste tinder. Etter vår praktfulle tur til Falketind og Stølsnostinden i fjor, var vi spente på årets sommertur. Den kvasse sydryggen til Uranostinden er blitt et populært turmål, og flere firmaer tilbyr føring over denne ruten til topps. I år var vi litt sent ute med å bestille tur, først i starten av juni. Vi kontaktet Tyin Aktiv og Jostedalen Breførerlag, men ingen av disse hadde ledig kapasitet den siste lørdagen i juli, som passet oss best. Da vi forhørte oss med Jotunheimen Arrangement, viste det seg at de hadde en ledig guide til oss denne dagen. Dermed var valget enkelt, og vi fikk endelig bestilt en tur!

Fra Tyin med kurs mot Uranostinden (2157 m) - den spisse tinden til venstre i bakgrunnen.
På vei innover Koldedalen. Falketind (2067 m) til venstre og Uranostinden (2157 m) til høyre.

Vi parkerte rett før bommen i Koldedalen. Her er det plass til et par biler, og fredag kveld stod det allerede noen andre biler her fra før. I fjor måtte vi sykle inn Koldedalen i slutten av juli, da en stor snøfonn sperret veien inn. I år derimot, var veien kjørbar - så det sparte vi både tid og krefter på til morgendagens tur. Må likevel innrømme at veien er av dårlig standard, så det humpet og vi måtte kjøre svært sakte de 7 kilometerne inn dalen fra Tyinholmen Høyfjellstuer. Nedenfor parkeringsplassen fant vi to egnede teltplasser med ca. 50 meters mellomrom. Nina og jeg teltet sammen, mens Magnus hadde et eget telt. Etter at vi hadde slått opp teltet la vi oss til sengs, med tanke på tidlig avgang neste morgen.

Tidlig avgang lørdag morgen i Koldedalen

Vi satte alarmen på kl. 5, samme tid som solen stod opp. Til tross for at det hadde vært en stille natt med rolige vindforhold, hadde jeg ikke sovet spesielt godt. Det var nok fordi jeg visste at vi skulle stå opp veldig tidlig, samt pga store forventninger til dagens tur. Vi hadde avtalt med føreren om å ha en tidlig start med tanke på at været ville være best om morgenen. Utover ettermiddagen var det ventet stor mulighet for kraftige regnbyger med potensiell fare for torden. Finværet fra i går hadde holdt seg over natten, og vi stod opp til omtrent skyfritt og vindstille vær. Det var et nydelig syn mot Falketind, med fjellet rett i front da vi åpnet teltduken og så toppen glødet i morgensol.

Falketind (2067 m) fra teltet i Koldedalen.

Fra Koldedalen til Uranostinden S2

Litt før kl. 6 kom føreren vår, Henriksen (Henrik Foss), kjørende forbi parkeringsplassen og parkerte litt nærmere bommen. Kort tid etter, kl. 6.15 var vi klare for tur. Turen startet med at vi fulgte merket sti opp til Uradalsvatnet (1314 m), vest for elven som renner ut i Koldedalsvatnet. Ved utløpet av Uradalsvatnet kom solen opp fra øst, og det ble raskt en del varmere. Vi krysset oset og satte kursen direkte opp mot sørryggen til Uranostinden. Vi måtte ta av litt klær, for det ble varmt i motbakkene opp her. Jeg synes det gikk overraskende effektivt oppover ryggen. Vi brukte halvannen time fra Uradalsvatnet opp til første klyvepunkt syd for Uranostinden S2 (2048 m). Dette punktet ligger på ca. 1950 meter. Like etterpå flater det litt ut før man kommer til et utsatt og luftig parti rett før toppen av Uranostinden S2 (gul trekant), på ca. 2000 meter. Her sikret vi med tau. Tørt fjell og nesten vindstille vær gjorde klyvingen veldig behagelig, men det var litt kjølig over 2000 meter denne morgenen selvom solen varmet til tider. Vi nådde toppen av Uranostinden S2 ganske nøyaktig 3 timer etter start i Koldedalen.

Det luftige og utsatte punktet før Uranostinden S2 (2048 m) - gul trekant.

Fra Uranostinden S2 til Uranostinden

På Uranostinden S2 fikk vi flott utsikt på nært hold mot dagens hovedmål, Uranostinden (2157 m). Toppen ser spiss og majestetisk ut herfra, og vi gledet oss til turen videre. Det kom gradvis noen flere tynne skyer på himmelen som gav noe sløret solskinn, men det var fortsatt vindstille, pent vær. Fra Uranostinden S2 gikk vi ca. 50 høydemeter ned til bandet mellom denne og Uranostinden S1 (2037 m). Fra bandet er det noe kjedelig steinur opp til Uranostinden S1, men det er under 50 høydemeter å gå opp hit. Distansen mellom S2 og S1 er dessuten kun 300 meter, og vi brukte ca. 10 minutter mellom disse.

Uranostinden (2157 m) fra Uranostinden S2 (2048 m).
Uranostinden (2157 m) fra Uranostinden S1 (2037 m).
Nærprofil av sydryggen til Uranostinden (2157 m).

Like etter Uranostinden S1 begynte vi på klatringen opp den luftige og kvasse sydryggen til Uranostinden. Henrik har gått ruten mange ganger tidligere, og førte oss trygt opp forbi noen spennende klatrepartier. Jeg synes selve klatringen var overraskende grei, til tross for at det er særdeles luftig flere steder oppover eggen. Vi tok en matpause halvveis på eggen og nøt de vakre omgivelser. Den såkalte "10-metern" var kanskje høydepunktet underveis i klatringen. Her traverserer man direkte på eggen på fast og fint fjell, hvor det går stupbratt ned på begge sider. Jeg må si at dette er en utrolig spektakulær egg - for en utsikt! Fra Uranostinden S1 til Uranostinden brukte vi 2 timer, så klatringen tok litt tid, men vi koste oss på turen opp. Jeg tror vi alle var enige om at dette var høydepunktet på traversen!

Fra sørryggen til Uranostinden (2157 m) med utsikt til Uranostinden S2 (2048 m).
"10-metern" på sørryggen til Uranostinden (2157 m).

Uranostinden, Slingsbytinden og ned Uranosbreen

Etter 5 timer fra start i Koldedalen stod vi på toppen av Uranostinden. Toppunktet ligger på en flat, smal og luftig rygg, så vi beholdt klatreutstyret og tauet på inntil vi nådde den brede nordflanken til toppen. Flott utsikt i alle retninger! Det hadde skyet mer til mens vi gikk over sydryggen, så resten av turen var været overskyet. Videre gikk vi ned til bandet mellom Uranostinden og Slingsbytinden (2026 m), og besteg deretter sistnevnte topp. Det ble en kort halvtimes avstikker oppom denne.

Fra Slingsbytinden (2026 m) med tilbakeblikk på Uranostinden (2157 m).

Fra bandet mellom Uranostinden og Slingsbytinden tok vi frem tauet igjen og gikk ned den slake Uranosbreen. Da det fortsatt lå en del snø på breen, gikk vi uten stegjern og isøks. Isen var begynt å komme frem her og der, så det var likevel litt glatt noen steder. I nederste del har en del av breen smeltet vekk de siste årene, så her var det mye grus og løse steinmasser - noe utfordrende å ta seg gjennom. Ved bunnen av breen, fra 1507-vannet gikk vi på en sti ned til Uradalsvatnet, og derfra samme vei som på starten av turen på stien ned til Koldedalen.

På vei ned Uranosbreen.

Vi var nede ved bilene etter nesten 9 timer på tur. Merkelig nok hadde vi nesten ikke møtt noen folk på hele turen, bortsett fra noen svensker i bandet mellom Uranostinden og Slingsbytinden. Vi skilte lag med Henrik som kjørte ut av Koldedalen, og etterpå tok Magnus og jeg et forfriskende bad i Koldedalsvatnet. En kald fornøyelse, men samtidig veldig deilig! Etter litt hvile ved teltet på ettermiddagen kjørte vi en tur ned til Tyinholmen for å spise middag i 19-tiden. Da vi var tilbake i Koldedalen litt senere på kvelden, så vi at det lå hagl i terrenget ved teltet. Det må ha vært et kraftig regnskyll her oppe mens vi spiste nede på Tyinholmen, der det forøvrig var tørt hele kvelden.

Takk for en fantastisk tur - og spesielt takk til Henrik for super guiding!

Kart og GPS-data

Start date 31.07.2021 06:17
End date 31.07.2021 15:10

Takk for en meget flott tur!

Written by Henriksen 16.08.2021 11:45

Håper vi ses ved en senere anledning :)!!!