Vindafjord: Døldarheia (28.07.2021)

Endpoint Blikra (62m)
Ascents Døldaren (735m) 28.07.2021 12:10
Visits of other PBEs Blikra parkering (62m) 28.07.2021 11:07

Etter å ha lest Otto sin rapport fra denne turen, forventet jeg meg mye myrtråkking, noe som viste seg å være helt riktig. Det er en kjedelig anmarsj lang traktorveien oppover til nesten 500 moh, men her slipper en iallfall unna myra. Resten av ruta går på myr og atter myr, gjørme og vått helt til siste biten opp fra hytta Dølderheim. Hadde noen byger i starten, men fikk opphold og sikt like til jeg nesten var oppe på toppen. Da kom det et skylag sigende og jeg hadde byger til jeg var kommet nesten ned til bygda igjen. Det ble mye myrskvetting og helt greit å løpe av gårde i allerede våte terrengssko.

Tilrettelagt parkering
Stistart
Stistart. Her er lagt ut noen treplank over en liten bekk, noe som virker meningsløst når resten av stien stort sett (i dag) gikk i mer vått terreng :-)
Slakt myrterreng innover mot selve fjellet
Null sikt fra toppen
Artige boergeiter å hilse på