Mjølkedalstind fra Eidsbugarden/Store Mjølkedalsvatn (25.07.2021)

Written by heleide (Helge Eide)

Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 25.07.2021
Den vanligste - og korteste - ruta til Mjølkedalstind er fra Olavsbu via nordvestryggen. Jeg gikk fra Eidsbugarden kvelden i forveien og slo opp teltet ved Store Mjølkedalsvatn, og startet morgenen etter i nydelig vær, og med et eventyrlig skue hvor Mjølkedalsbreen og fjellene omkring speilet seg i det blanke vannet.
I "Norske fjelltopper over 2000 meter" er ruta til Mjølkedalstind fra Eidsbugarden og Mjølkedalsvatn beskrevet å følge den merka ruta til Olavsbu helt til vann 1487, og deretter ta kurs mot sydflanken av tinden. Jeg fulgte den ruta. Men i etterpåklokskapens lys ville jeg nok valgt å forlatt ruta mot Olavsbu allerede ved veidelet mot Skogadalsbøen, og tatt kursen rett opp høydedraget der i retning høyde 1843 og sydflanken.
På høyde 1843 tårner sydflanken på Mjølkedalstind seg rett opp. Det ser bratt ut, noe det også er!
I den nevnte boka er det beskrevet at man skal ta sikte på en tydelig renne, som er særlig bratt helt øverst. Jeg presterte nok å velge feil renne, for jeg fulgte noe som for meg virket som en bred renne rett opp - helt til jeg kom opp på stupkanten like under toppen på fjellet. Jeg fant en vei også der som ikke var alt for eksponert opp til de siste enkle 10-15 høydemetrene til topps. Men det er nok desidert tryggest å velge riktig renne som Julia og Morten Helgesen faktisk har tenkt på, og som sikkert alle andre enn meg hadde valgt. Men for sikkerhets skyld legger jeg ved bilde både som viser kursen opp renna, og selve renna. Jeg hadde absolutt ikke vært komfortabel med å gå ned de opptakene som jeg gikk opp der jeg selv fant veien - så det ble heldigvis den riktige renna ned...

Og utsikten fra toppen: Formidabel - på en så klar dag som jeg fikk. Midt i Jotunheimen - midt i smørøyet.

Jeg gikk fra teltplassen ved vannet kl. 0830. Og jeg var tilbake på teltplassen kl. 1700 - medregnet god tid til å nyte godværet og den fantastiske utsikten på toppen. Turen på ca 18 km ville blitt litt kortere hvis jeg hadde gått samme vei opp som ned (over ryggen fra høyde 1843 ned til stidelet mot Skogadalsbøen)