Kvanndalstind og Torshammeren (04.07.2021)

Written by dagste (Dag)

Ascents Kvanndalstinden (1,744m) 04.07.2021
Torshammeren (1,680m) 04.07.2021

Kvanndalstind | Sommeren 2021

Vi kjørte mot Romsdalen etter jobb på fredag med telt, turutstyr og glimrende værmelding. Teltet satt vi opp der vi pleier, et lite stykke opp stien fra den innerste parkeringsplassen i Vengedalen. Mange biler parkert langs veien - kanskje på grunn av fjellfestivalen?

Vi startet noe sent - rundt klokken halv ti. Turen opp til breen gikk fint. Vi gikk i tau over breen i strålende sol. Dag gjorde om buksene til shorts på grunn av varmen, noe som skulle vise seg å være skjebnesvangert. Det var litt mer kronglete enn vi husket å komme av breen og opp på sadelen, men det gikk greit.

Vi sikret opp den korte hammeren tidlig på ryggen og gikk videre derfra med short rope. Det var greit å finne veien og fint å gå videre, om noe mer klyving enn vi husket. Vi holdt hele tiden på høyre side av eggen, unntatt rundt Torshammeren (lettest å holde venstre).

Da vi passerte Torshammeren fulgte vi stien rett forbi der man skal begynne å klyve mot toppen. Vi endte med å gå ca. 100 meter for langt, til et sted der stien begynte å bli virkelig smal. Etter hvert forsto vi at vi var gått feil og fulgte stien tilbake. Første "taulengde" valgte vi å klyve, men sikret den siste taulengden mot toppen.

Vi hadde med to 60-meters tau (kommer kun til å ta med ett neste gang), så vi kunne rappellere hele veien ned til hylla der siste taulengde starter. Vi vet at mange kiler fast tauet, så det var deilig å kjenne at det kom over kanten.

På veien tilbake tok vi en lang rast ved Torshammeren mens vi ventet på vår tur. Klatringen opp hammeren gikk fint. Birgitte turte ikke å stå på toppen denne gangen, da hun var litt skjelven.

Returen gikk smertefritt, og vi gikk det siste stykket i nydelig solnedgang. Tilbake ved teltet ca klokken halv 11, møre i kroppen og med solbrente legger.