Tekslefjellet/Storlidalsfjellet (26.07.2021)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Storlidalsfjellet (421m) 26.07.2021 15:13

På vei ned Telemarkskanalen i egen båt stanser vi på Ulefoss for å besøke Tekslefjellet. Grunnen er at konas jentenavn er Teksle. Vi pakket ut sykler og la i vei i 9,5 km inn til stistart i Askedalen. Første del på asfalt senere god grusvei og til sist noe gjengrodd skogsbilvei. Her var det stort dyreliv i form av masse store klegg og mye knott. Rimelig greit å følge stien oppover. Det er lite med merker men vi følger en gjengrodd skogsbilvei deler av veien. Etterhvert ett område med mye trefall og ved ett tilfelle gikk vi feil retning og måtte buske litt før vi var på stien igjen. Etter Teksletjørn ble stien mer markert og så var vi oppe på det vi trodde var toppen. Pga knott og klegg og mørke skyer ble det rask retur samme vei tilbake til Ulefoss. Rakk akkurat tilbake til båten før det styrtregnet. Når gps og kart ble sjekket fant vi at vi ikke hadde vært på toppen av Storlidalsfjellet men litt vest for denne. Litt ergelig , så da må vi nok ta en biltur senere i høst når det ikke er klegg.