Vakker runde over de høyeste i Tafjordfjella (23.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Pyttegga (1,999m) 23.07.2021 15:02
Visits of other PBEs Tunga p-plass (805m) 23.07.2021 11:40
Pyttbua (1,161m) 23.07.2021 13:11

Dagen i forveien hadde vi kjørt fra Hitra. Værvarselet for den kommende dagen var ypperlig. Nå gjenstod det bare å finne ut hvor vi skulle utnytte dagen. Jeg foreslo en lang rundtur i Tafjordfjella over Pyttegga, Høgstolen, Karitinden og Karihøa. Natasha var giret på dette. Vi kjørte til Bjorli og overnattet på en campingplass her.

Vi stod tidlig opp, spiste en god frokost og pakket sekkene med det mest nødvendige. Vi kjørte opp til parkeringen ved Tunga. Herfra fulgte vi anleggsveien oppover til hyttefeltet ved Tunga og dretter stien gjennom Puttbudalen. Nydelig sti gjennom flott høyfjellsterreng. Dette skulle bli min første tur i Tafjordfjella. Det var varmt i bjørkeskogen, så vi fylte flaskene våre i hver bekk og elv vi passerte.

Pyttegga

Kom etter hvert over tregrensen og fikk flott utsikt mot de majestetiske toppene vi skulle over i dag. Pyttbua ligger idyllisk til vest for Pyttbudalen, omringet av flotte fjell og turmål. Å ta med seg randoskiene inn hit en langhelg på våren hadde vært noe.

Breen på nordsiden

Vi stoppet ikke da vi kom til hytten. Fortsatte bare videre. Vi hadde nemlig en plan om å kjøre dirkte til Espa etter turen, og da kunne vi ikke komme altfor sent ned. Ved stikrysset på andre siden av elven fulgte vi den som går opp mot Putteggenden. Denne stien dreier etter hvert mot vest og oppover ryggen på Pyttegga. Skikkelig månelandskap her oppe. Vi fylte vann i det ene av de to tjernene på 1600 moh før vi tok fatt på den siste oppstigningen mot Pyttegga. En sval og svak bris førte til en behagelig temperatur.

De siste høydemeterne opp til toppen av Pyttegga

Fett å skue nedover breen på nordsiden. Her er det bratt. utsikten begynte også å bli meget respektabel. Omsider kom vi opp på toppen av Pyttegga. Magisk utsikt mot toppene i Romsdalen og resten av fjellriket i Tafjord. Helt konge. Møtte et eldre par her oppe og snakket litt med dem da vi tok en matbit ved toppvarden. Da vi skrev oss inn i boken, så jeg at Janne hadde vært her dagen i forveien. Artig. Dette var ikke det eneste sporet av Peakbookvenner jeg skulle finne i dag.

Utsikt fra Pyttegga. Ganske så magisk

Vi startet på nedstigningen mot Søre Skaret. I utgangspunktet ville jeg følge søreggen, men var usikker på hvor bratt den var enkelte plasser. Jeg visste også at Fredrik heller ikke hadde valgt denne på sin tur. Vi tok oss derfor nedover flanken lenger øst. Løs ur nedover her. Valgte å gå med litt mellomrom til hverandre og spre oss litt utover på hver vår side i tilfelle ras.

På toppen av Pyttegga
På vei ned fra Pyttegga mot Søre Skaret

Brukte ikke så lang tid nedover her. Fra Søre Skaret bar det videre opp mot Høgstolen. På vei oppover her, måtte vi snu oss noen ganger for å nyte synet av Pyttegga, som fra denne vinkelen ser ganske så mektig ut.

Høgstolen

Oppstigningen mot Høgstolen gikk greit unna. Stort sett faste hyller og svaberg oppover her. Tok en rask pause med litt påfyll av energi ved varden på toppen før vi fortsatte litt ned og deretter bortover den slake ryggen mot Karitinden. En del snøfelt vi kunne løpe på her.

På vei opp til Høgstolen. Herfra har Pyttegga en imponerende profil

Dette må ha vært årets beste dag i fjellet rent forholdsmessig. Lite vind, men sval og deilig bris, ikke for kaldt og strålende sol. Små tjern så vi over alt, så det var ikke noe problem å få fylt softflaskene jevnlig.

Flott skue på vei ned fra Høgstolen mot Karitinden

På vei over breen under oppstigningen mot Karitinden fra nordvest, fikk vi øye på en reinsdyrflokk. De satte fart så snøen sto i været etter dem da de så oss. Alltid en like mektig opplevelse. Kom opp på toppen av Karitinden under en fin ettermiddagssol. Klatret opp på varden og tok noen bilder før vi fortsatte videre nedover på østsiden. Sporadiske varder og en passe tydelig trassè viste ruten. Fulgte denne et stykke nedover, men jeg hadde andre planer. Det var jo mye gøyere og mer effektivt å følge kanten av breen på nordsiden. Vi løp, hoppet og skled nedover her og storkoste oss. Noen steder var det blåis like under et snølag.

Nydelig dag i nydelig natur

Fulgte deretter fast fjell et lite stykke før vi gikk ut igjen på breen og krysset den delen som ligger mellom Karitinden og Karihøa. Natasha valgte så å følge den merkede stien som går nedover mot nord mens jeg fortsatte videre opp på Karihøa, som jeg nådde kort tid etter. Ved toppvarden fikk jeg plutselig øye på en rød seigmann. Jeg visste med en gang hvem som hadde vært her. Dette var Geir Arne sin helt egne signatur på toppene. Veldig gøy.

Det begynte å gå mot kveld og det var en flott stemning i fjellet nå. Jeg løp nedover på nordsiden og siktet meg inn mot stien, som jeg traff like under 1600 moh. Nå var det bare å følge de røde T-ene videre nedover. Holdt et bra tempo og det var veldig gøy å slippe seg løs i ur, svaberg og over diverse små snøfelt.

På toppen av Karitinden.

Kom etterhvert inn på hovedstien mellom Torsbu/veltdalshytta og Pyttbua. På andre siden av broen over Puttåa like ved vann 1167 traff jeg igjen på paret vi hadde snakket med på Pyttegga. De ropte at vi var spreke og at Natasha var like foran. De skulle sove i telt her, og valgte nok rett dag for dette. Jeg ønsket dem en flott kveld mens jeg jogget forbi og peiste på videre nedover stien vi hadde fulgt tidligere i dag.

På vei ned breen fra Karitinden. Lekende lett i beina, tross en lang tur.

Passerte Pyttbua og ble overrasket over tempoet Natasha hadde holdt, for hun var fremdeles ikke å se lenger nede. Jeg økte noen hakk selv, men kom ganske langt ned i Puttbudalen før jeg omsider nådde henne igjen. Vi løp litt sammen før jeg fortsatte forbi. Nå hadde jeg nemlig funnet et annet mål. Å gjennomføre denne turen på under 9 timer. Da måtte jeg gi gass.

Tilbakeblikk på toppene vi har vært over, sett fra Karihøa

Klokken viste et tempo på 5.30 min/km ved flere anledninger på stien, og det skulle ikke forundre meg om gjennomsnittet lå rundt der på de siste km ned til bilen. Klarte målet med perfekt margin og nådde bilen ved Tunga etter 8 timer og 58 minutter på tur.

Etter en magisk og forfriskende dukkert i elven, skiftet vi til tørre klær og satte kursen mot Epsa, som vi ankom ca 02.00. Herregud for en fantastisk tur dette ble, og en solid avslutning på ferien jeg og Natasha hadde sammen. Tafjordfjella skal få mange besøk. Neste gang blir nok på ski.

Pyttbua

Kart

Runde

Written by Garm 27.07.2021 11:28

Den hesteskoen var ei særdeles fin runde og overraskande lite trafikkert.

Ser du grusa meg litt på tidsbruk... :)

Sv: Runde

Written by Fjellsamleren 30.07.2021 22:23

Helt enig med deg! Nydelig runde! Jeg visste at du hadde vært på Karihøa uten å sjekke på PB. For hva tror du jeg fant mellom steinene på toppen? En rød seigmann ;)