Lårdalstigen (23.07.2021)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Sørøst for Juvstøyl (840m) 23.07.2021 09:13
Gløstøylnuten (848m) 23.07.2021 11:31

Med egen båt på Telemarkskanalen fra Kragerø til Dalen var det tid for å gå Lårdalstigen fra Dalen til Lårdal for 2.gang. Det er meldt sol fra skyfri himmel så vi satser på en tidlig start med drosje fra båthavna og opp til stistart på Eidsborgfjellet kl 07:00. Bil fra Tokke taxi ble bestillt kvelden før på 909 71 909. De har fastpris på 200-. Turen er populær så en annen fordel med å starte tidlig er å være før alle andre og ha fjellet nesten for seg selv. Vi passerte Gløstøylnuten før vi møtte de første som hadde startet fra Lårdal. Mange fine utsiktspunkter underveis. Det er ikke mulig å finne vann på turen så det må taes med. Vi erfarte at 3 liter / person var passe. Dette på en stille og varm solskinnsdag i juli. Ved ankomst Lårdal var det godt å bade selv om temperaturen bare var 14 grader. Denne gangen var det åpnet ett sted i Lårdal som serverte mat og kald drikkke. Smakte godt med en kald øl. Retur til Dalen kl 17:20 med kanalbåten Henrik Ibsen. Bilett med båten bør kjøpes på nett på forhånd.