Stord: Mehammarsåta og Fitjar: Fitjarhesten (22.07.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Børtveit bom parkering (85m)
Endpoint Børtveit bom parkering (85m)
Ascents Mehammarsåto (749m) 22.07.2021 12:19
Fitjarhesten (678m) 22.07.2021 12:52
Visits of other PBEs Børtveit bom parkering (85m) 22.07.2021 10:23

Tur til Stord for å besøke kommunetoppene på Fitjar og Stord. Planla korteste alt. fra Bortveit men der er det dårlig med parkering. Kjørte opp på tunet til en gård med ridebane, veien videre til Børtveit bom parkering går delvis over ridebanen og videre var veien en dårlig traktorvei. Kom i snakk med bonden og forklarte mine turmål og parkering i skogsveien oppe ved bommen. Han sa at jeg måtte ta til venstre nede ved veien, det var en bedre vei som går utenom bebyggelsen. Han var ikke så fornøyd med at det på nettsted er merket av for parkering ved bommen, syntes det var litt på kanten . Ved Børtveit bom parkering var det greit å parkere, og veien videre innover dalen var fint gruset. Så etter sti men fant ingen så det ble stiløst gjennom skogen og opp til ryggen, derfra småvardet til toppen. Tykk tåke oppe i høyden, derfra bratt ned og bort til Fitjar sin kommunetopp Fitjarhesten. Snudde der og tok samme trasse tilbake.

Børtveit bom parkering
Tok av fra skogsveien her
Mehammarsåto
Fitjarhesten

Mangel på tråkk i terreng tyder det på at denne traseen til toppen er lite brukt, men kan være ok for de som liker å gå sti løse turer.