Skrott og deromkring (21.07.2021)  6

Written by Stigun GSM

Start point Fitjadalen parkering (273m)
Endpoint Samme (273m)
Ascents Skrott (1,320m) 21.07.2021 14:15
Glynt (1,253m) 21.07.2021 15:23
Geitafjellet (1,255m) 21.07.2021 16:02
Visits of other PBEs Fitjadalen p-plass (273m) 21.07.2021 11:47
Breidablik (1,163m) 21.07.2021 15:42
Skrott er nest høyest i Kvam etter Fuglafjellet og et hyppig besøkt turmål , og fridag med fine værmeldinger og ingen som ventet hjemme passet godt for tur. Parkering ved stor P-plass i Fitjadalen etter å ha tatt av fra Øystese sentrum, kun et fåpall p-plasser igjen. Gikk litt feil på grusvei i starten før jeg så at stien tok bratt oppover forbi noen hytter og gjennom et tett granholt, men tapte max et par minutter på dette. Småbratt oppover i etterhvert løvskog til det flatet litt ut ved Håsete, høyst midlertidig før mange nye høydemeter oppover. Mange på tur, og etterhvert godt og varmt
Håsete. Stien går oppover til venstre

Ved ny hytte på vel 1100 mog tok stien av i retning den bratte vestflanken til Skrott, men stien slynget seg fint oppover og etterhvert inn på sørryggen og nordover herfra til toppen.
Skrott med steil vestflanke.
Fra utsiktspunkt på sørryggen.

Utsikt over forventning, en stakket stund; for snart materialiserte det seg tåkeskyer som kom inn fra vestlig kant, dog ikke mer enn at det sløret utsikten noe. I nord/nordvest dominerte Fuglafjellet med grå og tilsynelatende glattskurte fjellsider og fortsatt store snøfonner, lengre i vest Tveitakvitingen med også her fortsatt rikelig med snø i østflanken. I sørlig retning kunne store deler av Folgefonni ses og øst for denne topper langs fjellryggen nord på Folgefonnshalvøye, med Torsnut og Solnut.

Skrott 1320 moh. Fuglafjell til høyre, Tveitakvitingen til venstre lenger borte.

Og sannelig dukket ikke selveste Hårteigen opp mellom tåkedottene!
Halvzoom mot Hardangerjøkulen

Lengre øst var Hardangerjøkulen lett synlig, i tillegg kjente høye fjellmassiver som Onen og Vassfjøra. I nordøst en liten flat stripe langt borte; Fresvikbreen!
Mot Øystese og Aksnes. Bak troner Folgefonna, dessverre noe sløret.
Nordøstutsikt, med bl.a. Fresvikbreen!

Satt LENGE på toppen i påvente av en oppklaring som ikke helt skikkelig ville komme, men fikk nå tørket T-skjorten idet solstrålene som kom gjennom det lette skylaget. Videre ned nordryggen, over Glynt og til Breidablik. Mange hyggelige møter med fjellprat, stort sett smilende ansikter som satte pris på det fine været, som etterhvert klarnet helt opp utover ettermiddagen.
Rypemor med avledningsmanøvre verdig en oscarnominasjon.

Fortsatte til Geitafjellet, i lettgått terreng. Fant en varde som definitivt ikke stod på høyeste punkt, laget en meget spartansk varde på høyeste punkt før jeg gikk ned til Breidablikk. Her lang trivelig fjellprat med gjensidige utveksling av fjellskrøner med det hyggelige bestyrerparet som koste seg på benk i solen.
Blodfersk minimalistisk varde på Geitafjellet. Torefjell, Vesoldo og Ulvanosa på rekke(Ulvanosa bakerst i "dimman") og rad til venstre
Breidablik med fantasifull og definitivt figurativ port

Men; jeg hadde lang vei hjem, så rask nedtur før hjemtur til hjemmekontor.
En soleklar sekser; hyggelige mennesker, flott område og hvor har en utsikt til 3 isbreer i gamle Hordaland(noen får steder; men ikke mange..)?