Synhovd og Vikstølnuten (13.07.2021)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Synhovd (1,437m) 13.07.2021 12:54
Vikstulnuten (1,410m) 13.07.2021 14:15
Visits of other PBEs Vikvatn låst bom (1,075m) 13.07.2021 15:53

Turen ble planlagt med tanke på værforholdene mens jeg kjørte oppover Numedalen. Etter å ha svingt av veien opp til Imingfjell fant jeg ut at veien på nordsiden av Sønstevann kunne være interessant å kjøre siden jeg aldri hadde vært der før. Betalte 50 kr i bommen og tenkte å kjøre så langt veien gikk, men ville først gå opp til Synhovd. Turen anså jeg som ganske kort, så i stedet for sekk puttet jeg en flaske saft og en sjokolade i lomma på langbuksa. Drøyt halve turen gikk på god sti, og etter det var det lettgått til topps i terrenget også. Det var varmt i dag, så t-skjorte hele veien til topps.

Vid utsikt fra toppen helt til Hårteigen. Virkelig et flott toppområde. Der oppe syntes jeg det så ganske kort ut å gå til Vikstølnuten, så i stedet for å returnere samme vei bar det videre dit. Halvveis passerte jeg en grusvei som i hvert fall er helt grei å sykle på med terrengsykler.

Deretter valgte jeg raskeste vei tilbake til bilen på nevnte grusvei og bilveien tilbake til utgansgspunktet. Litt lite mat og drikke på turen, men fire timer med en knapp liter og en liten sjokolade går bra. Det som ikke gikk så bra var at jeg ikke hadde med meg solkrem da turen skulle være så kort. Ble solbrent i nakken.

Synhovd lengst borte. Med tanke på steinfeltet på bildet er det ikke representativt for resten av turen.
Synhovd.
Toppvarden på Synhovd og Hardangerjøkulen til høyre.
Utsikt fra Synhovd med Gaustatoppen til høyre.
Utsikt fra Synhovd mot Vikstølnuten til venstre og Hårteigen til høyre.
Grusveien mellom Synhovd og Vikstølnuten.
Opp til Vikstølnuten.
Toppvarden på Vikstølnuten.
Utsikt fra Vikstølnuten tilbake til Synhovd.
Hit, men ikke lenger kan du kjøre på veien fra Imingfjell innover på nordsiden av Sønstevann.
Plass til en bil der stien mot Synhovd starter.