Ukeskurs fjellsport 1 for TTF (04.07.2021)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Bøverbrean 04.07.2021
Tronoberget klatrefelt (420m) 04.07.2021
Krossbu (1,270m) 04.07.2021
Krossbu parkering (1,255m) 04.07.2021
Tronoberget klatrefelt - p-lomme (375m) 04.07.2021

Ukeskurs med teltcamp ved Krossbu for Fjellsportgruppa i TT (TTF). 9 deltakere, de faste medinstruktørene (Kristoffer & Sindre) og aspirant/assistent. Jeg var kursleder.

Søndag 4. juli
Oppstart kl 1800 med presentasjon av deltakere og instruktører. Info om opplegget og gjennomgang av utstyr.

Kort-kort-føre på Tronoberget.

Mandag 5. juli
Klatredag på Tronoberget med gjennomgang av innbinding og sikring. Klatring på topptau.
Kveldsøkt med inndeling av bretau og innbinding for bre.

This is a rope (fritt etter åpningsreplikket til George Curtis på Lerkendal i 1969).

Tirsdag 6. juli
Bredag på Bøverbrean med grunnleggende stegjernsteknikk, taulagsrutiner og sikring med skrue.
Turplanlegging på kvelden.

Jeg har gått noen turer i brefall de siste årene men denne snøbrua høyt oppe på Bøverbrean er den råeste jeg har gått over! Den var lang, ikke all verdens tykk og under oss hadde vi en stor konsertsal (store tverr- og langssprekker som møttes).

Onsdag 7. juli
Turdag der halvparten gikk på Skardstinden mens vi andre tok turen til Kalven og Skeie.

Instruktørene demonstrerer breredning på campen før avgang.

Torsdag 8. juli
Ny bredag på Bøverbrean med full runde redning på is.
Turplanlegging på kvelden etter felles middag inne på Krossbu.

Trippelredning på blåis.. de gærne har det godt. :)

Fredag 9. juli
Turdag der halvparten gikk på Store Austanbotntinden mens vi andre gikk til Veslpiggen.

Lørdag 10. juli
Klatredag på Tronoberget med fokus på å klatre på egne sikringer.
Avslutning ved bilene med tilbakemeldinger fra deltakerne.

Takk for ei flott uke!

Denne uka var været veldig skiftende med både regn og litt snø. Heldigvis fikk vi ikke lyn som Storm meldte hele uka. Flink og trivelig deltakergruppe og de beste medinstruktører. Luksus å ha assistent som fungerer som en fjerde instruktør.

Da var tre uker med fjelljobbing over og nå venter 2,5 uker ferie bl.a i Lofoten.