Tafjordfjella - Til topps i fylket! (03.07.2021)  6

Pyttegga (1,999m) 03.07.2021
Visits of other PBEs Pyttbua (1,161m) 03.07.2021
Tunga p-plass (805m) 03.07.2021

Ingvild hadde vært hyttevert på Pyttbua den siste uka, mens jeg hadde min siste arbeidsuke i Bergen. Fredags ettermiddag satte jeg meg i bilen i Bergen, og lørsdags morgen kl 08:40 var jeg klar for å gi gass innover Pyttbudalen. Dette er en lun, østvendt fjelldal med høy tregrensee. Temperaturen viste 17,5 grader på Tunga, mer enn 800moh., allerede kl 08:30 denne varme sommerdagen

Parkering på Tunga

Vi nærmer oss 1000moh., og dermed tregrensen. Karitinden (1982) stiger høyt over landskapet rundt

Etter å ha gått vel 7km på halvannen time, åpner landskapet seg opp. Strålende utsikt mot Karitinden, Høgstolen og Pyttegga. Jeg ankom Pyttbua en liten halvtime etter dette. Tok en liten pust i bakken her, en liten matbit, og skiftet fra stor sekk til dagstursekk.

Etter dette gikk jeg sammen med Ingvild og broren hennes, som hadde kommet inn dagen i forveien. Her fra like øst for Pytteggenden, rundt 1600moh. Av litt ulike årsaker valgte de dessverre å snu ved rundt 1720moh., hvor det siste bratte partiet begynner for alvor. De var likefult svært fornøyde med turen

Utsikt mot Søre Botnvatnet (1268) med Karitinden (1982) i bakgrunnen. Karitinden er Sunnmøres nest høyeste, og Møre og Romsdals tredje høyeste fjelltopp

Flott utsikt bakover mot Pyttbudalen

Omsider stikker dagens to turmål frem: Høgstolen til venstre og Pyttegga til høyre

Da er Møre og Romsdals høyeste fjelltopp besteget! Utsikt vestover mot blant annet Illstigfjellet (1882) lengst til høyre. Dette er Sunnmøres 7. høyeste fjelltopp (av 532 stk)

Utsikt mot nordvest. De to tuene til venstre i bildet er Kongen (1614) og Bispen (1462). Ellers er Store Trolltind (1788) en iøynefallende fjellformasjon i nordvest, og ses litt til venstre for midten av bildet. Store Vengetind (1852) ruver høyest litt til høyre for midten av bildet

Utsikt bort til den litt lavere Høgstolen

Utsikt bort mot Karitinden. To hakk til venstre for Karitinden stikker Glittertinden (2457) opp, med Galdhøpiggen (2469) to hakk til høyre for Karitinden. Ellers er jeg litt usikker på om det er Skardstinden (2373) eller Bukkehøe (2314) som er den bratte toppen litt til høyre for Galdhøpiggen. Holder en knapp på førstnevnte, siden den er litt nærmere Pyttegga enn sistnevnte. Jotunheimens største isbre, Smørstabbreen (14km2) er helt til høyre i bildet

Selfie fra Pyttegga

Møtte noen hyggelige sunnmøringen som jeg pratet noen minutter med. De tok også dette flotte bildet av undertegnede

Klar for dagens 2. fjelltopp!

Periodevis bratt nedover mot Søre Skaret (1644). Greit å ikke holde for langt vest her, men heller litt mot Søre Botnvatnet (1368)

Fikk heldigvis ake litt nedover bakkene

Utsikt vestover fra Søre Skaret (1644)

Etter en allerede lang dag på tur, var disse 300 høydemeterne litt tunge å ta fatt på. Heldigvis var de unnagjort på knappe 25 min!

Utsikt tilbake til Pyttegga, sett fra Høgstolen

Utsikt østover mot Karitinden

Selfie fra toppen!

Gikk delvis tilbake mot Søre Skaret, men trakk nedover (østover) da jeg kom langt nok til at jeg anså dette som trygt. Klarte å sluke de 600 høydemeterne nedover til Søre Botnvatnet (1358) på 25 minutter...

... Deriblant 200 høydemeter på 3,5 minutter ned her. For en frihetsfølelse!

Fremdeles delvis islagt her. Herfra tok det 1 time i godt turtempo tilbake til hytta. Brukte dermed 6 timer på toppturen, hvorav de første vel 2 timene gikk i rolig tempo. Siden jeg kom inn fra Tunga tidligere på dag, ble dagens etappe på 8 timer. Middagen smakte meg godt denne dagen!

Etter en hyggelig natt på Pyttbua med nydelig middag, takker jeg for meg i fjellheimen!

Jeg kommer imidlertid garantert tilbake til dette området, som kanskje er det fineste i hele Tafjordfjella?