Jakobsbakken (06.07.2021)  5

Ny-Sulitjelma fjellstue (590m) 06.07.2021 14:08
Sulitjelma Turistsenter (365m) 06.07.2021 14:08
Jakobsbakken (587m) 06.07.2021 14:08
Da jeg var på tur fra Tromsø til Trøndelag var det helt naturlig med en stopp innom min gode gamle kompis Hugo på Fauske. Han anbefalte en tur opp til Sulitjelma et sted jeg ikke hadde besøkt tidligere. Og hvilken tur det ble! Et nydelig sommervær på hele turen som ble utmerket guidet av Hugo som også var sjåfør så undertegnede kunne få med seg naturen underveis. Måtte ta en liten rundtur her oppe på Jakobsbakken etter at vi hadde tatt oss en kaffe med vaffel inne på Fjellkafeen. Her hadde også det Norske Skilandslaget hatt et treningsopphold før VM i Seefeld 2019.Stedet har en unik historie og en helt MAGISK utsikt (se bilder). I det fine været så vi Suliskongen på 1908 moh. som er Nordnorges nest høyeste fjell og mot sør så vi Norges høyeste grensefjell Nordre Saulo 1768 moh. Dro så videre ned mot selve Sulitjelma og besøkte Gruvemuseet. Flott samling fra gruvetida her oppe og det er et lærerikt besøk hvis du tar turen innom noe jeg anbefaler på det sterkeste. Kjørte så Hankenlia veien opp til Nye Sulitjelma fjellstue. Forbausende bra grusvei opp hit på 600 moh. Det var faktisk en bobil som også hadde tatt seg opp. Flott utsikt ned mot Sulitjelma og Langvatnet. Dette er et flott turområde som jeg håper å komme tilbake til for å besøke noen av de flotte fjelltoppene her. På hjemturen var vi enige om at det hadde vært en fin tur og må bare rette en stor takk til 9 år gamle Oliver som var veldig tålmodig da det tross alt ble mange timer i bilen (med en ivrig fotograf). Sulitjelma naturen anbefales selv om det er en del forurensing etter gruvedriften her.