Vistkjerringa - Vevelstad, 337/404 (05.07.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Vistkjerringa (1,239m) 05.07.2021
Visits of other PBEs Lomsdal-Visten nasjonalpark (500m) 05.07.2021
Stormoen P-plass (165m) 05.07.2021

Vi kom sørfra på E6 og hadde tenkt oss til Stormoen P-plass for å bestige VIstkjerringa. Hadde sett på kartet at det skulle være ei bru over Vefsn ved Nedre Fallmo så vi hadde bestemt oss for å prøve den. Kjørte av E6 og inn på en grusvei, kom til en bominnkreving, tror det var 20 kr. Smal og bratt vei ned til elva og veldig smal bro. Jeg måtte ut av bilen og dirigere Bjørn for at bilen skulle komme seg inn på broa uten å ta bort i. Var sving inn på broa som gjorde det til en ekstra utfordring. Egner seg best til små biler!!. Kjørte så veien videre nordover til Øksendal der den dreide i 90 grader og vi fortsatte sørover helt til vi kom til Stormoen P-plass som er vegs ende. Stor parkeringsplass med sittegruppe og utedo. Termometeret i bilen viste 28 grader så vi bestemte oss for å drøye turstart til litt ut på kvelden når temperaturen er blitt litt mer levelig. Er jo lyst hele døgnet på denne tiden så det spiller ingen rolle når man starter. Slappet av på den idyliske p-plassen og fikk sove en liten ettermiddagslur. Startet å gå litt før kl 19. Merket sti mot Visttindan starter på parkeringsplassen. Denne går opp til nasjonalparkgrensen. Stien starter i skogen langs en gammel og nedgrodd traktrorvei med endel stigning. Blir dog adskillig brattere når en starter oppstigninga over tregrenas. Det er lagt ut tau ett sted, men med de tørre forholdene i dag var ikke nødvendig å bruke det. Når en kommer opp mot Nasjonalparkgrensa flater det ut og visttindane begynner å titte frem. Flott utsikt. Ved nasjonalparkgrensa er det slutt på merket sti, og heller ikke noe tråkk å følge som vi fant. Fulgte langs nasjonalparkgrensa opp til ca 700 moh, der fant vi et greit sted å krysse kløfta som går langsmed nasjonalparkgrensa. La så kursen litt mer vestover og prøvde å finne den beste veien i det rotete terrenget, mye kløfter. og sva Hadde lest Knut Sverres rapport på forhånd, og var veldig glade for at vi hadde god sikt og ikke gikk å vaste i tåka i terrenget her slik han gjorde, da hadde turen blitt mye tyngre både for hode og kropp, imponerende at han gjennomførte turen med dårlig sikt og dårlig vær alene. Kom en regnbyge så vi søkte tilflukt under fjellduken til den var over, var heldigvis ikke så langvarig. Mange regnbyger i det fjerne. Siste 800 meter var bratte og mye på snødekke som heldigvis var passe mykt til at det greit gikk ann å sette spor i det. Steinur siste biten til toppen. Brukte litt over fire timer til toppen. Fantastisk utsikt og lys og farger nå i vest der sola var på vei ned. Ble ett kort opphold på toppen før vi startet på tilbaketuren. Holdt høyden litt mer og det føltes som en bedre rute enn der vi gikk opp. Ble mindre kløfter som måtte passeres, men fremdeles rotete terreng med småbratte partier, så bra å ha fint vær og stort sett tørre forhold Så masse rypekull med små rypekyllinger som enda ikke kunne fly samt en rein. Flott tur og utrolig utsikt, anbefales som nattur. Kom ned til bilen i tre tiden på natten etter nesten åtte timer på tur. Bjørn var med

Lagt ut tau i bratteste partiet
Nasjonalparkgrenas med vistkjerringa til venstre og vistmannen til høyre
Vistkjerringa nærmer seg sakte men sikkert
På vei opp siste kneika
På toppen
Utsikt mot Vistmannen

Gratulerer

Written by Hawkeye 07.07.2021 17:53

Det går fremover med kommunetoppene om dagen har jeg bemerket meg. Hvilken blir neste ?

Sv: Gratulerer

Written by Sola19 08.07.2021 18:40

Takk, det blir forhåpentligvis noen flere i Nordland. I Sulitjelma nå:)

Gratulerer med flere flotte

Written by Stigun 07.07.2021 17:02

kommunetopper de siste dagene, og helt tydelig oppstart av sommerferie! Ser fram til opptil flere turrapporter fra aktuelle turmål, som ennå sitter friskt i minnet. God tur og sommer videre!

Sv: Gratulerer med flere flott

Written by Sola19 08.07.2021 18:44

Takk for det! Har bare med mobil så blir noe k dårlig med rapportskriving med det første men kommer etterhvert:) God sommer til deg også, regner med det blir endel nye kommunetopper for din del også:)