Nybufjell, Jøronatten og Troganatten (02.07.2021)

Written by Slemmegutten (Tor Robert Prøven) GSM

Ascents Jøronnatten (1,274m) 02.07.2021
Nybufjellet (1,142m) 02.07.2021
Troganattan (1,288m) 02.07.2021

Våknet tidlig etter en god natts søvn under tarp ved stikryss rett nord for Skardtjønn, ble en god frokost før jeg pakket sammen sakene og gikk opp og forbi Skardtjønn, fulgte sti videre mot Mjeltetjønn men tok ganske raskt av opp lia og satte fra meg storsekken mens jeg fortsatte videre, siktet meg inn på en renne som var enkle og komme opp og flott gresskledd passasje videre frem til vann hvor det gikk sti videre ned i dalen før toppen, enkelt og greit opp til toppen av Nybufjell. Kort pause her før jeg tok samme rute ned igjen til sekken og videre mot stien. Forbi Mjeltetjønn var det mye fiskevak og koslig. Sti videre forbi Svarttjønn og opp til Småholman hvor jeg tok lunsjpause ved utløpet. Mens jeg satt her passerte den eneste personen jeg så i dag. Sti videre opp på Jøronatten liten rast her hvor jeg skravlet og fikk litt rutetips videre. Siktet meg skrått ned mot Bjørndalsvatnet og fulgte umerket men tydelig sti oppover mot Troganatten, stien forsvant ved et lite vann før toppen men jeg syns jeg så en rute opp rundt et fjellutspring, ble litt bratt men kom meg greit opp. Veldig flott topp, brukte litt tid her før jeg gikk samme vei ned igjen til Bjørndalen, sto en stund på toppen og vurderte om jeg skulle srå rett ned mot Goddal, men fant ut at jeg safet og fulgte stien. Nede igjen ved Bjørndalsvatnet fulgte jeg ganske tydelig sti nordover, denne forsvant ved Gurosrotjønna men dukket opp igjen etter 5-600 meter veldig flott dal og gå gjennom, kjente roen i kroppen gjennom her. Turen videre ned til Sunnstul ble varm og merket jeg begynte og bli sliten. Var flott nede ved Sunnstul, men følte ikke jeg kunne kampe der da det så litt vel privat ut.... Gikk videre mot Tjønnstul forbi Måvatnet og forbi Vesle Måvatnet før jeg fant en fin plass og kampe for natten