Sommertur til Ålmåijokka kan anbefales (01.07.2021)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Ålmåijokka (1,663m) 01.07.2021

Var usikker på om dette kunne være en "sommertopp" ettersom ingen andre har beskrevet det her. Men etter en prat med den hyggelige innehaveren av fjellkafeen i den gamle gruvebyen Jakobsbakken, tok jeg sjansen på en tur.

Kjørte fra Bodø på kvelden, parkerte ved Ny-Sulitjelma hytta og gikk de 12km lettgåtte og godt merkede T-stien inn til Sorjushytta. Halve turen har du Ålmåijokka rett foran deg, så bare å fundere på den smarteste veien opp mens du rusler. Vær obs på at det som regel er litt vading over en elv halvveis (så vidt over støvlene og enkelt å komme over uansett) så kan være greit med ekstra sko over elva - for å ha tørre fjellstøvler dagen etter. Jeg gikk med lette goretex-støvler innover og fjellskoa på sekken.

Gikk vest for Sulismassivet
Sorjushytta med Ålmåijokka

Fra Sorjushytta fikk jeg tips om å gå opp det de lokale kalte elvebakken omtrent rett på andre siden av hytta. Gikk veldig greit å komme seg dit via å runde Bajepvatnet på sørsiden. Elvebakken gikk det også svært lett opp og jeg gikk mest på snø. Men består av mange små bekker, så bør være greit også senere på sommeren. Rundet opp mot platået på høyde 1174 og derfra var det egentlig bare å følge høydedraget i svært lettgått og fint terreng.
Dvs måtte slakt ned ca 100hm. Enkelt å krysse elvene på "flat mark" og gikk mot elva mellom høydene 1290 og 1259 og rundet vatn 1162 på vestsiden.

Vatn 1162 med Ålmåijokka

Derfra siktet jeg mot Linaisen (høyden på 1574m). Gikk fint opp ryggen på høyre side (tok snøfonna ned igjen). Vel oppe på 1574m var det litt brattere opp til fortoppen, litt småklyving og litt på snø, men ikke noe problem. Der oppe så jeg at en "vegg" gjensto. Men ryggen opp ble heldigvis veldig snill når man nærmet seg.

Siste kneika opp

Vel oppe var utsikten helt magnifik, spesielt mot Sulistoppene! Toppen står på svensk side, mens grensevarden er 20m unna bare. Nøt utsikten lenge i alle retninger, mens jeg inntok matpakka på toppen. Møtte heldigvis ingen svensker, så droppet karantenehotell.

Toppvarden og grensevarden 20m unna

Gikk særs fornøyd tilbake samme vei - mens jeg koste meg i skikkelig fjellterreng og strålende sol. Var omtrent 7 timer på tur.

Bestemte meg for å nyte den fine ettermiddagen og kvelden på hytta - en natt til. På morgenen hører det med til historien at en stor reinflokk tuslet forbi til morgenkaffen kl. 6. Finfin ny hytte Sorjushytta. Anbefales.

Sorjushyttene med Ålmåijokka i bakgrunnen
Reinflokk rett ved hytta til morgenkaffen

Gratulerer med Ålmåijokka og

Written by Stigun 02.07.2021 22:54

flere andre flotte kommunetopper i det siste! Ingen tvil om ar det er alvor nå:) Takk for tips om å ta Ålmåijokka på sommertid! God tur videre!

Sv: Gratulerer med Ålmåijokk

Written by bigmob 02.07.2021 23:03

Mye å ta igjen etter denne pandemien, så trengte å lufte meg litt ja ;-) Sulisområdet anbefales ihvertfall. Rekker ikke Nord-Saulo i denne omgang - men får se i august. Kleggen kom med varmen i går ellers der - men ikke noe problem i området mot Sorjus og Ålmåijokka - høyfjellsterreng.

Den kom uventet..

Written by otto 02.07.2021 20:53

i hvertfall på denne tiden av året. Det er jo dette som gjør det lille ekstra i nord. Nå har du bokført høyeste punkt også i Sørfold. Faktisk det tredje høyest fjellet langs riksgrensen. God sommer

Sv: Den kom uventet..

Written by bigmob 02.07.2021 23:05

Uventet fin topp - og fint å gå i ukjent lende igjen. Nesten som i "gamle dager" når man måtte finne ut rutene til kommunetoppene selv :-)