Ny kommunetopp (25.06.2021)  5

Visits of other PBEs Sålekinna sti fra øst (1,160m) 25.06.2021 12:49
Øversjøen nord parkering (820m) 25.06.2021 16:11

Ny kommunetopp

Etter en kjapp tur innom tannlegen på morgenkvisten, så bare det oppover til norddalen. Nærmere bestemt Øversjødalen. Jeg var framme kl. 1200. Det er bomveiavgift (30 kronker) og parkeringsavgift (20 kronker) Jeg fulgte stien et stykke, før jeg dreide av mot venstre og Norde Sålekinna (1595 moh.) Det var litt vind slik at mygg og knott holdt seg borte. Øversjødalen og omegn er et utrolig flott område. Etter en time og førti minutter var jeg på toppen. Det ble en liten fotopause, også måtte jeg bortom en bitte liten høyde som så høyere ut fra varden, men var nok ikke det. Så satte jeg kursen mot Sålekinntoppen som er fire meter lavere, men den mest besøkte ettersom den har best utsikt. Det er bare vi nerdene som er opptatt av kommunetopper ;-) Etter ca. 40 minutter var jeg på toppen av Sålekinntoppen. Der ventet en bedre lunsj før jeg returnerte til bilen igjen. Det var fint vær hele turen.

Start
Et gammelt fjøs eller løe
Multa blomstrer for fult
Idyllisk, det fristet med et bad, men jeg stod over
Nordre Sålekinna til venstre og Sålekinntoppen til høyre
Elgpiggen i bakgrunnen
Sålekinntoppen sett fra Nordre Sålekinna
Toppen er nådd, i hvert fall den første
Det kom stadig skyer fra nord, men de løste seg opp da de kom på høyde med Nordre Sålekinna
Nordre Sålkinna sett fra Sålekinntoppen
Langsjøen til høyre og Femunden til venstre