Svinhusknatten i Kongsberg/Notodden (21.06.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Driveknølen (596m) 21.06.2021
Svinhusknatten (696m) 21.06.2021
Jeg var på vei fra Kongsberg til Bø og så mitt snitt til å besøke et par topper før jeg ankom hotellet. Jeg tok av fra hovedveien retning et hyttefelt like før den store rasteplassen på Jerpetjønnshovet. Bilen ble parkert ved bommen som tydeligvis kun var for hyttebeboerne. Det var uansett ikke så langt å gå innover før jeg skulle ta av på merket sti oppover mot Svinhusknatten. Grunnet stor hyttebygging i området var stien så som så til å begynne med, men standarden kom seg da jeg kom meg langt nok inn i skogen. Turen gikk forbi et par idylliske tjern, over noen myrer og bratt opp det siste stykket. Fin utsikt fra toppen! Dessverre var det en del knott denne dagen, noe som gjorde at det ikke var mulig å sette seg ned med nistematen, jeg måtte hele tiden holde meg i bevegelse...
Tilbaketuren gikk omtrent samme vei, men da jeg kom ned til det store hogstfeltet fant jeg en sti som førte meg opp til veien på østsiden av Primtjønn. Tok derfor turen oppom den anonyme Driveknølen før jeg gikk tilbake til bilen.
Stien ble tydelig og fin da jeg var kommet innenfor byggevirksomheten i hyttefeltet
Fint turterreng
Utsikt nordover fra Svinhusknatten
Toppen av Svinhusknatten i Kongsberg/Notodden
Det er flere idylliske småtjern i området
Svinhusknatten sett fra vann 591
Driveknølen er i seg selv et litt uinteressant turmål
Nedenfor toppen av Driveknølen er det et flott utsiktspunkt med fin utsikt over Primtjønn og hyttene rundt