På toppen av Frøya (05.06.2021)  3

Sandvassheia (74m) 05.06.2021 16:56

Besselvassheia på Frøya

Været idag:

This service is temporarily unavailable.

Flott værmelding til helga, så vi tok en tur i vesterled til øyene Hitra og Frøya for å ta 2 kommunetopper mens det var sommervær i Trøndelag.. Juhuu..
Første dag var satt av til en ekspedisjon som var fullt på høyde med den vi hadde for å nå nasjonstoppen i Danmark (Se: Komplisert tur til Danmarks høyeste topp!).
Denne toppen var sogar flere meter høyere og om mulig enda mer utilgjengelig. (Ironi... for dere som ikke kjenner meg.. :-))

Det viste seg at Frøya ikke hadde gitt den samme overfloden inne på øya si, som hun ødslet med rundt kantene. Her var det jaggu ikke mye å rope hurra for...

Men laangt ute i ingenmannsland hadde et enslig tre fått nok le av berget til at det kunne vokse seg stor og fin.

Det er mange vann på Frøya, Vobsjøen som vi ser her, er en av de lengste.. (2,5 km lang)

Noen blomster fant vi også... og en og annen bergsprekk. Tilslutt et fotbad..hmmm..

Her ser det idyllisk ut, men synet bedrar. Dette er verre en ren myr. Her er det myr i bunnen og gresstuster på ca 50 cm som lurer deg til å tro at det er greit å gå. Vel det er greit å gå, men ikke fort og slettes ikke en springmars, DA snubler du kjapt. Her bør du holde deg på toppene og det er ikke lett..

Terrenget her var utrolig likt sør spania og midtøsten. Tørt og karrig med fjellknauser overalt.

Dette derimot finner du ikke i midtøsten... enda...

Slik ble turen vår. Hadde vi visst om det merkelige myr/tue underlaget så hadde det blitt stien tilbake også. Men fristelsen til frigang i dette terrenget ble for stor. Det var flott å gå, men tungt og energislukende.