Silkebrisen (27.05.2021)

Written by Berge_ (Åse-Marie Aursand Berge)

Visits of other PBEs Silkebrisen klatrerute 27.05.2021

En kjempeflott flertaulengders klatretur med Jenny denne torsdagen. Vi parkerte rett utenfor Fjærlandstunellen ved Kjøsnesfjorden og gikk innover dalen i ca 15 minutt. Fulgte DNT merka sti til Lundeskardet et stykke opp og så etter innsteget til ruta. Det var greit å se på avstand men litt kronglete å klyve opp i busker og trær. Nordvendt side ga skygge på denne solfylte dagen, men var nesten godt at ikke sola stekte på oss og ruta. Jenny ledet første taul. på 5+, og fant standplass til slutt. Dette var starten på leting etter standplass og kikking på rutebeskrivelse på vei opp så vi brukte en del tid på det. Tross litt leting her og der var det god stemning og godt humør.

Neste 4er rute ledet jeg, og Jenny startet på neste taul. med grad 5. Et litt interessant førsteopptak og litt vanskelig å tyde resten av ruta så Jenny satte standplass litt før, og jeg ledet resten av taul. Måtte tyde beskrivelsene en del før jeg fant fram, ettersom jeg hadde hørt og sett: "ikke gå for langt" ettersom det var litt tynt sikret over svaet. Skulle finne en "liten krok" som det sto i beskrivelsen, og til vår lettelse fant jeg den til slutt (og ja, det så ut som en liten krok med lyst berg hurra!). Herfra så vi veien og Lundabreen som stakk opp som tenner på berget.

Videre gikk jeg neste 4er rute og Jenny startet neste 5- men ville satte standplass tidligere der også. Ble overrasket over egen psyke denne turen, og gikk også resten av siste taul.
Til slutt kom vi oss begge opp til siste standplass, fant en varde som viste stien på vei ned og gikk ned til bilen etter en helt fantastisk fin tur! Syns det var kjempefint å klatre denne turen med godeste Jenny!

Da vi kom ned ventet det besøk, og HP hadde ordnet solo på ruta til sultne klatrerè:D