Elegant topprygg - Storvasstinden (03.06.2021)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Lommeren (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Sagdalstindan (1,054m) 03.06.2021
Storvasstinden (1,180m) 03.06.2021
Storvasstinden SV (1,104m) 03.06.2021

Norges største pf-topper
3.6.2021

I Nordfold leide vi en aluminiumsbåt under oppholdet vårt. Det finnes flere utilgjengelige topper langt unna asfalt og tettbebygde strøk. Veldig bra når service-innstilte nordlendinger stiller opp på kort varsel. Det ble en drøy båttur nordover til Lommeren. Fra strandkanten fulgte vi først 4-hjulingsporet til hytta ved Lommervatnet. Videre på god sti i et vakkert villmarksområde. Fra Storvasseidet gikk vi på skrå opp fjellryggen til tjønna (636). Dette var det tyngste partiet med småskog, lyng, gress og svaberg. Videre var det sammenhengende snøføre over hele fjellryggen. Faktisk en av de bedre hvitkledde traversene jeg har gått. Fjellmassivet kalles Sagtindan hvor Storvasstinden (1180) er høyest. Utsikten var i storformat og vel så det. Paal Andre gikk over Sagtindan (1020), mens jeg returnerte samme vei. Tilbake ved Storvasselva tok vi oss god tid. Dette er et eldorado med laks og sjøørret (Statskog fiskekort). Båtturen utgjorde ca 28 km t/r.

Skal si dere....

Written by otto 04.06.2021 07:40

Joda her er det bare å gi gass. Før en vet ordet av det kan neste uke preges av lavtrykk

Skal si dere utfolder dere

Written by Stigun 03.06.2021 23:37

i nord! Gratulerer med mange fine topper og "pangstart" på Nord-Norge sesongen. Max vær ogf lotte bilder!