Stabbursdalen - Stuorra Biŋalvárri (26.05.2021)

Written by Julia (Julia Helgesen) GSM

Ascents Stuorra Biŋalvárri (528m) 26.05.2021 14:20

På fugleturen min til Porsanger og Lebesby kommunene (Alta-Lakselv-Veidnes-Gamvik/Slettnes og retur samme vei) skulle jeg ha en dag inne i Stabbursdalen. Pga sen vår var også der det meste av vann fortsatt islagt, og det var meget begrenset med fuglekikkeobjekter rundt omkring (i hvert fall blandt de mer ettertraktede og sjeldnere artene). Så da kunne jeg like godt legge inn en fjelltur, og Stuorra Biŋalvárri lå bekvemt til, med merket sti fra parkeringen. Passe langt var det også, og passe høyt med en fin utsikt utover Porsangerfjorden, samt ganske fint vær og lite vind.
Jeg satte igjen teleskopet mitt på en liten rygg i småbjørkeskogen etter en drøy tredjedel av turen (utsikt til et vann, der et par smålomer var det gjeveste å se) og la i vei med en müsliriegel og en halvliter vann i jakkelomma. Solkremen lå i bilen, så det laget jeg hadde smurt på tidligere måtte holde. Det var en ganske fin tur, men det lå en del snø igjen som gjorde at leting etter merkinger noen ganger tok litt tid. Uansett - tid hadde jeg nok av, så det var det ikke farlig med. En sidensvans i bjørkeskogen samt en rype og en steinskvett ved toppen var det jeg fant av fugl - steinskvetten hilste på meg med sang fra varden. De syntes vel at jeg hadde fortjent i hvert fall et minimum av fugleobservasjoner på turen, når jeg tross alt var på fugletur (ikke fylletur, nei). Det var utrolig mange flotte og fargerike steiner her og mye sedimentstein som minnet på Rondane, og tynne flate hellere i alle brun- og rustfarger. Fin utsikt over Porsangerfjorden var det også... På vei tilbake fant jeg også en småspove på en liten myrflate.

Pga så mye våt snø ble fjellskoa gjennomvåte, og jeg tilbrakte de neste to dagene i bilen med full varme og full vifte ned til fotrommet i forsøk å tørke de før flytuyren hjem. Men det måtte til slutt en skotørker på Alta River Camping til for å fikse det sånn ordentlig.

Ekstra artig er det at jeg var på en topp der bare en annen pb-bruker har vært før meg...

PS: Telefonen lå i flymodus i jakkelomma, og tracken er deretter... Jeg fulgte den rødstiplete stien som snor seg opp, og distansen opp og ned er heller noen rundt 14 km :-).