Befjell - toppen av Froland (24.05.2021)

Written by Nina2412hauge (Nina Hauge) GSM

Ascents Lille Vore (500m) 24.05.2021 11:59
Skorva (600m) 24.05.2021 13:17
Befjell (658m) 24.05.2021 14:09
Visits of other PBEs Risdal Grendehus parkering (180m) 24.05.2021 11:08
Risdalsveien P-lomme (175m) 24.05.2021 16:34

Start fra Risdal grendehus parkering. Her står det skilt med Befjell 3 km og at løypa ikke er merket. Begge deler er feil. Vi gikk opp bakken og forbi hus nr. to, her tar en inn på sti og følger skilt mot Lille Vore. På Lille Vore var det skrevet Befjell og pil i riktig retning med rød skrift på fjellet. Herfra fulgte vi tydelig og tett rødmerking mot Skorva og deretter samme merkingen videre fra Skorva mot Befjell. Ser at mange skriver at det er vanskelig å finne stien og at merkingen og vardene er spredte. Den tydelige merkingen nå så helt ny ut og har muligens sammenheng med at turen er kommet med i Tell-tur opplegget. Iallfall veldig lett å følge merkingen helt til topps på Befjell via Skorva. Ned igjen gikk vi et stykke på samme merking som vi fulgte oppover, men tok av på rødmerket løype mot Svolberghei. Her fulgte vi nesten like tydelig og tett rødmerking ned mot hyttefeltet, ingen problemer med å finne veien og her var det både satt opp minnesmerker og informasjon fra krigens dager og skilt for hver kilometer som viste distanse mot hyttefeltet og mot Befjell. Vi valgte denne veien ned fordi det begynte å regne ganske kraftig og vi var redd fjellene den veien vi kom opp ble veldig glatte. Veien ned mot hyttefeltet er både kortere og enklere å gå, men det ble en lang tur på vei gjennom hyttefeltet og tilbake til bilen som sto parkert på Risdal grendehus parkering.

En veldig fin tur som absolutt kan anbefales!