Skardstind via Juvasshytta (23.05.2021)  6

Written by Peregrinus (Morten Kjærnet Hagen) GSM

Ascents Nåle (2,310m) 23.05.2021 18:16

Høyfjellstur i slutten av mai

Vi reiste fra Rena kl 0500, og var klare til å gå litt over kl 1100. Værmeldinga hadde gått fra veldig bra til ikke så bra, det var meldt overskyet og snø fra rundt kl. 1600. Det skulle vise seg at dette ikke stemte og vi fikk strålende vær hele dagen. Vi var tilbake ved bilen kl. 2300 så det ble en lang dag. Planen var å ta Skardstind, Nåle, Søraustre Skardstind, Søre Heimre Illåbretind, og Portpiggen. Ettersom klokka ble 2100 da vi var på toppen av Nåle, så ble det ingen flere topper. Vi hadde også en kjøretur på seks timer i vente..

Stor aktivitet på skianlegget ved Juvasshytta. Det må da være over 1000 porter..
Tre toppene Svellnosi, Keilhaus topp, og Galdhøpiggen
Piggene Galdhøpiggen til venstre, og Vesle Galdhøpiggen til høyre
Skardstind til høyre, og Storjuvtind til venstre.
Renna ved Porten som fører ned til Storjuvbrean
Skardstind
Kveldsmat på toppen av Nåla kl ni på kvelden
Vi nærmer oss dagens topp og
Sola hadde fått godt tak på snøen og den var pill råtten, det hendte rett som det var at vi falt igjennom og måtte bruke mye krefter på å komme oss løs ettersom snøen rundt også ga etter
 Etter å ha kommet oss opp fra Storjuvbrean til Porten, så tok vi en liten pause før vi sklei helt ned til Juvasshytta
Glad og fornøyd etter å ha kommet på Nåla.
Galdhøpiggen i solnedgang ca kl 2200
Da vi tok snøprøve fant vi et hardere lag under den løse våte snøen. Derfor valgte vi å bruke tau selv om vi gikk helt øverst langs fjellet. Det var gått flere skred i området så vi tok ingen sjanser
Solnedgang
Utsjekking av ett eller annet..
Norges 5. høyeste fjell
Vi hadde helt nydelig vær med mye sol og vindstille, så ble jakka kastet
Bukkehøe. Det var mange som besøkte denne toppen på denne dagen, ser ut som en fin skitopp
De tre toppene på andre siden av Leirdalen er fra høyre, Loftet, Skagsnebb, Storbreatind. Storebjørn kan skimtes helt til venstre på bildet