Slotthøatraversen (22.05.2021)  6

Søre Slotthøa (1,833m) 22.05.2021 12:32
Nordvest for Søre Slotthøa (1,831m) 22.05.2021 12:36
Nordre Slotthøa (1,843m) 22.05.2021 14:13

Fantastisk flott vårskitur krydret med lett rangling mellom Slotthøene.

Skiføre fra parkeringa der jeg kunne følge skisporet mot Reinsvassbu de første kilometerne. Deretter greit skiføre over Blåbotnhalsen og kort fin skikjøring ned i skaret mot Slotthøa 1833. Litt oppe i sida mot 1747-toppen så jeg at det kom et turfølge til opp Blåbotnen (Tydeligvis en populære fjellskitur til 1833-toppen, for på returen ned dalen så jeg flere turfølger på vei ned Blåbotnen).

Etter å ha passert 1833-toppen skled jeg ned til der ryggen smalner inn. Her ble det ski på sekk og klyving videre. Et parti på vei ned mot det laveste punktet på eggen på kanskje 10-15 meter er smalt nok til at det går an å sitte på skrevs og ake seg nedover (noe jeg valgte i dag med frynsete småbarnspappanerver, selv om det er gode tak og enkelt). Dette partiet kan trolig omgås ved å kjøre på ski på sørsida av eggen nesten ned til laveste punkt, og klyve seg opp på eggen derfra (så ut som ca 10 høydemeter lett klyving). Deretter er eggen lettgått, selv om det er flere litt smale eller utsatte punkt. Opp mot 1837-toppen går det et par snørenner litt til venstre/sør for eggen mot toppen. Her hadde sola begynt å ta såpass mye at jeg syntes det var litt på grensa. Jeg valgte derfor å holde meg mest mulig i kanten av renna slik at jeg hele tiden hadde mulighet til å holde meg i fast fjell om snøen skulle begynne å flytte på seg. Her er det trolig flere mer eller mindre kurante rutevalg både mer langs eggen og i renner lengre sør. Fantastisk skikjøring i nordsida i dag med tørrsnø de første par hundre høydemeterne. Litt jobbing ut dalen, som ble betydelig enklere som følge av at det var skispor fra Reinsvasshytta.

Blåbotnhalsen
Inste Snøholetind
Slotthøa Sørøst
Slotthøatraversen
Tilbakeblikk på den smaleste delen av eggen, med gode fottak i sørsida