Galdhøpiggen m.fl. fra Spiterstulen (22.05.2021)  5

Written by torelie (Tore S. Lie) GSM

Start point Spiterstulen (1,103m)
Endpoint Spiterstulen (1,091m)
Ascents Keilhaus Topp (2,355m) 22.05.2021 13:26
Galdhøpiggen (2,469m) 22.05.2021 14:11
Svellnose (2,272m) 22.05.2021 15:04
Visits of other PBEs Visa helårsbro (1,095m) 22.05.2021 09:27

Randotur med Øystein. Bratt og jevn stigning til topps ga den gevinsten i dag! Skiene på sekken opp første brattpartiet. På med skia, av igjen etter litt over noen bare partier, deretter på ski til oppstigningen mot Svellnose når det nærmet seg 2000 moh. Skia på sekken og fulgte DnT-merkene oppover et stykke før det ble ski helt opp. Gikk på siden av Svellnose og over Keilhaus topp. Litt ned igjen med feller på før siste oppstigning til piggen. Mye folk på toppen og mange som kom over Styggebreen. Bra vær, nesten vindstille og bra sikt. Flott! Ikke mange som gikk fra Spiterstulen, men møtte flere på tur opp når vi kjørte ned igjen.

God snø fra toppen, bar skiene opp på Keilhaus topp igjen. God snø og fine svinger ned her og satte fart opp mot Svellnose. Ble merkbart varmere vær fra ca her. Gikk på bena opp før skiene kunne tas på igjen for sammenhengende kjøring. Super nedkjøring fra her, fikk fart og kom til sporene igjen uten problem. Super nedkjøring over et langt parti til vi traff råtten snø på rundt 1400 meter +. Gikk greit å kjøre med litt fart før vi kom til der vi parkerte skoene våre. Skiftet og gikk de siste høydemetrene uten store problemer. Gode klopper og bru over elva. Tilbake ved bilen var det sol og varmt. Ble en liten vask i elva før returen.

En særdeledes flott tur på randoski som må prøves igjen litt tidligere for enda mer sammenhengende snøforhold. Helt supert nå også!