Kollhaugen (22.11.2010)

Valdres pf. >=100 m
22.11.2010: 97/156

Kart

Kart med ca. inntegnet rute for turen.

Bilder

På toppen med Synnfjellet badet i sol i bakgrunnen.
Fra toppen av Kollhaugen mot Spåtind (1414 moh).

Dro på besøk til Undli besøksgård denne dagen for å gå tur med Venke. Jeg hadde bare grovstudert kartet og visste at Kollhaugen var i området et eller annet sted. Stor var derfor overraskelsen da jeg hos Venke kunne konstatere at vi kunne gå rett fra gården hennes og opp på toppen.
Fint for den store St. Bernhardshunden som også kunne bli med da. Og på høy tid at Venke fikk seg en tur opp på Kollhaugen, det er jo tross alt "Heimtoppen" hennes.

Vi trasket litt bratt opp lia mot Dalen først før terrenget ble slakere. Inne i den tette skogen var GPS'n kjekk å ha for å korrigere kursen i det stiløse terrenget (vi fulgte riktignok en del tråkk og gamle traktorspor innimellom). Litt før toppen krysset vi et islagt vann og ikke lenge etterpå var vi oppe. 1034 moh og såvidt over tregrensa med flott utsikt i alle retninger som skydekket tillot.
Spesielt flott mot Spåtinden som lå badet i vintersol.

Returen gikk kjapt unna, og så var nok en Valdrestopp "i boks".

Venke og hunden på toppen av Kollhaugen (1034 moh).