Aking og løping på Trælafjellet (02.05.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Holmane (276m)
Ascents Trælafjellet (950m) 02.05.2021
Visits of other PBEs Holmane parkering II (269m) 02.05.2021

I dag var egentlig planen å ta turen til Raudaberget og Gavlen i Samnanger. Jeg og Natasha fikk med oss Sebastian og Daniel, som vi plukket opp i Sandviken. Var på plass på parkeringsplassen ved Holmane rundt kl 08.15. En tidlig start i dag siden Natasha skulle rekke et fly på ettermiddagen.

På vei innover dalen med Jarlandsfjellet til venstre

Fra Holmane fulgte vi anleggsveien et stykke opp før vi kom inn på den flotte stien som går gjennom dalen på vestsiden av Jarlandsfjellet. Virkelig et fantastisk område. Første gang jeg er her. Kuperte Samnangerfjell på alle kanter, brusende elver og bratte stup. Det var fremdeles minusgrader da vi startet. Det lå fremdeles litt snø igjen i dalen. Denne var så hard at det var som å gå på asfalt. Brukte ikke en eneste kalori på flaten. Sebastian og Daniel er brødre og er meget spreke. Tempoet var derfor bra.

Dalen snevret seg voldsomt inn ettersom vi kom lenger sør, og det ble stadig mer snø jo høyere vi kom. Da jeg så ruten jeg hadde sett for meg oppover mot sørøst, ble jeg veldig skeptisk. Det var skikkelig hard skare og såvidt vi fikk spent oss noen hakk. Det var bratt og vi kom heller ikke unna å måtte forsere noen berg mellom snøfeltene, som også var bratte og mest sannsynlig dekket av en tynn usynlig ishinne her og der. Denne fjellsiden kom heller ikke til å få sol på seg og tine opp før langt ut på dag. Nei, her tok jeg en avgjørelse og sa vi ikke skulle gå opp der slik vi var utstyrt i dag. Derfor måtte Raudaberget og Gavlen vente til en annen gang.

Jeg hadde tatt med i beregningen at dette kunne skje, og derfor var plan B å gå opp på Trælen i stedet. En langt snillere topp fra denne dalen. Vi tok fatt på oppstigningen i retning sørvest. Fikk spent oss steg i skaren oppover, og vi skulle heller ikke langt opp før solen allerede hadde myknet snøen opp litt. Skal ikke mye varme til.

Flott badekulp. Får passe på å ikke markedsføre dette området for mye. Plutselig er dette en yndet "Instagram-spot".

Vi fant noen artige klyveparti her og der og det hele gikk lett som en lek. På toppen av Trælafjellet tok vi en god lunsjpause. Det var skyet litt til nå. Likevel høyt skydekke og jeg fikk nyte utsikten mot Fusa-toppene like sør, som jeg har en plan med i løpet av sommeren/høsten.

Mot Raudaberget og Gavlen så det veldig stusselig ut værmessig nå. Tykk, mørk tåke og sikkert noe nedbør også. Kanskje det var ment to be at vi skulle på Trælafjellet i dag. God avgjørelse på mange måter uansett.

Litt klyving på vei opp mot Trælafjellet

Vi gledet oss til nedstigningen. Vi hadde tatt en såpass solid pause på toppen at vi var ganske sikre på at mildværet hadde gjort sitt for å tine opp skaren, og det stemte. Det var nå såpass mykt at vi kunne sette utfor og ta skisvinger, løpe og seile på både mage og rygg. Slike ting får frem barnet i meg. Veldig gøy. Jeg og Daniel var enig i at Trælafjellet var en ypperlig skitopp. I dag hadde det vært gull å hatt skiene ned her. Til tross for at jeg elsker å løpe og ake ned bratte snøfelt, savnet jeg skiene mine i dag.

Vel nede igjen i dalen fulgte vi samme sti tilbake igjen til parkeringen ved Holmane. I denne dalen skal jeg definitivt tilbake en rekke ganger. Både på ski og med løpesko. Takk for turen Natasha, Sebastian og Daniel.