Bjørndalsrindane og Veten i Åsane (28.04.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sæterstølsvegen (220m)
Endpoint Samme (220m)
Ascents Bjørndalsrindane (375m) 28.04.2021 14:27
Veten i Åsane (486m) 28.04.2021 15:19
Storsåta ved Veten i Åsane (369m) 28.04.2021 15:42

Ettermiddagstur på nye stier i Åsane. Vi startet fra bebyggelsen på Sæterstøl. På turen innover fulgte vi en vei gjennom noen tun som viste seg å være privat. Anbefalt sti går langs jordene vest for haugen. Fin skogsvei/traktorvei innover langs dyrket mark og bekk vest for Litlafjellet.

Traktorveien vest for Litlafjellet

Der veien slutter fulgte vi god og velbrukt sti oppover mot høyre til et stidele og fortatte på samme gode sti merket Veten mot Storsåta ved Veten i Åsane.

Storsåta fra stien lenger mot sørøst

Der går stien ned igjen på et myrområde med stidele til Veten i Åsane og videre nordover. Murer etter et gammelt torvhus (?) på flaten rett nedenfor Såta.

Astrid ved steinhuset vest for Storsåta. Foto 1. juni 2012

Vi fortsatte mot nordvest i retning mot nylig innlagte Bjørndalsrindane på en svak og stedvis gjengrodd sti. Toppen på Bjørndalsrindane er lagt inn på en liten høyde vel 400 m NV for torvhuset.

Astrid på den sørligste av toppene av Bjørndalsrindane. Veten i bakgrunnen
Utsikt mot Storsåta i sørøst
Utsikt østover mot Hylkje, Sørfjorden og Osterøy

Vi fortsatte deretter ca. 140 m lenger mot nordvest til et annet høydedrag på samme kotehøyde som der toppen er plassert. GPS på høyeste punkt der 32V 298168 6713212, høyde 375. Ikke mulig å si med sikkerhet hvor det er høyest her oppe, men nå har vi i hvert fall besøkt begge kandidatene!

Astrid på høyden lengts mot NV på Bjørndalsrindane
Herfra er det utsikt nordover mot skogkledde Bjørndalen

Astrid returnerte til bilen men jeg tok avstikkeren på god sti opp til Veten i Åsane.

Som alltid storslagen utsikt mot Nordhordland fra Veten
Mitt fjortende besøk på gode, gamle Veten i Åsane

Ned igjen same vei. Da Storsåta ved Veten i Åsane var bare noen meter unna ble en ny snartur opp der også. Antydet sti gjennom tettvokst brakekratt.