Blåfjellet Askvoll (28.04.2021)

Written by Stigun GSM

Ascents Blåfjellet i Askvoll (533m) 28.04.2021 15:01
Visits of other PBEs Øvre Askvoll Parkering (29m) 28.04.2021 13:44
I forbindelse med kjøring av Bente som skulle på tre ukers opptreningsopphold i Sunnfjord ble det tid til en liten topptur. Viktig med litt fysisk fostring for å bryte opp altfor lang kjøring. Blåfjellet lå passelig nær, var greit å finne parkeringen, og på bred fin sti i naturskjønne omgivelser først et stykke nordover i flatt lende før stien svingte i mer nordvestlig retning. Våren var allerede i full gang med mengder av blomstrende hvitveis.

Meget god sti; tydelig mye gått tur dette. Etter hvert brattere, og da dette syntes å være en av de tyngre dagene rent formmessig gikk det ikke særlig fort oppover.

Litt snø lå igjen et par steder øverst i østflanken. Fin utsikt, men kjølig bris fra nord. Inntok niste i le av vinden like sør for toppen.
Utsikt sør, bl.a mot Pollatinden, Krakhellenipa og Lifjell
Alden ruver der ute i vest
Utsikt nordlig retning, bl.a Store Batalden

Ned samme vei før 3-4 timers kjøring hjem.