I Otto og Johan`s spor til Havdalsklumpen (25.04.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Daudsjøen i Gruvbyen i Skorovas (503m)
Ascents Havdalsklumpen (1,026m) 25.04.2021
Nesåklumpen (823m) 25.04.2021
Svartberget (887m) 25.04.2021

Otto tipset meg om at det fremdeles var gode forhold for skiturer i Lierne. Jeg sjekket på kartet og fant en tur som Otto og Johan tok for sju år siden til Havdalsklumpen som ligger på grensen mellom Røyrvik og Lierne. Starten på denne turen er i Skorovatn i Namsskogan Kommune. Turen går videre inn i Røyrvik Kommune som krysses helt til grensen mot Lierne Kommune. Jeg kopierte turen til Otto og Johan i starten og på slutten, men i midten fant jeg to eksklusive PB-topper som jeg valgte å bestige. Skorovatn er en spennende plass å starte turen. Skorovatn har butikk, en berømt skjenkestove med 500 ølsorter fra hele verden og et spesielt kapell fra 1965 og her har du PB-topper i alle himmelretninger. Det var meldt mye vind og kuldegrader hele dagen. Det var hardt skareføre hele turen med noen få innslag av fokkpuddersnø. Problemet var at sola forsvant i lange perioder og dette førte til at det ble et meget flatt lys, og vanskelig å lese terrenget. Jeg fikk et fritt fall i ei unnakjøring i en fokkskavvel på hele en (!) meter. Jeg gikk først til Nesåklumpen og videre til Svartberget. Passerte Kvilvatnet og vann 818 på tur mot Havdalsklumpen som kunne by på kuling og haglbyger på tur opp. Stor nediset varde på toppen. Heldigvis litt solgløtt på nedkjøringa fra 1026 meters høyde. På returen passerte jeg vann 818, Kvilvatnet, vann 763, Blindtarmen og Rundtjønna. Fremdeles god is. Flott skiterreng i dette området, men jeg savnet et lag med nysnø på skaren. Dette var sannsynligvis siste skitur i år. Turen foregikk med nye ski med innebygde feller. Til slutt må jeg nevne at Havdalsklumpen ligger på hele ni samlelister i Peakbook.
Statistikk:
Trøndelag 737-738-739/1560
Lierne 15/82
Røyrvik 5-6-7/66

Skorovas Kapell fra 1965. Arkitekt Arne Aursand fra Namsos
Et Øleldorado i Skorovas
Velger du å ta årets første utepils ved skjenkestova i Skorovas har du 500 ølsorter å velge i.
Jeg parkerte ved denne fabrikkbygningen.
Samme fabrikkbygningsrekke med kunstnerisk  utsmykking.
Samme fabrikkbygningsrekke med kunstnerisk utsmykking.
Her ser du Nesåklumpen, turens første mål.
En vannbygning under Nesåklumpen
Varden og trigpunktet på Nesåklumpen
Toppen av Svartberget
Jervespor i snøen mot Havdalsklumpen
Toppvarden på Havdalsklumpen
Flott avslutning på turen

Litt råere..

Written by otto 27.04.2021 09:49

Lengre rute og flere topper på Trønder-Kongen ser jeg.. og lista krymper dag for dag!!

Sv: Litt råere..

Written by TERJES 27.04.2021 12:06

Takk for hyggelig kommentar. Jeg har fremdeles mye fin natur som venter i Lierne. 67 topper gjenstår i Lierne.