Middagstinden (25.04.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kveldro (106m)
Ascents Middagstinden (1,072m) 25.04.2021

Innika hadde fått tips av en hun kjente om at det var fine forhold på Middagstinden i Lakselvdalen og hun var rimelig motivert til å gå en tur på den siden hun ikke hadde vært der før. Det hadde også gått noen år siden jeg var der forrige gang, så jeg tenkte at det kunne vært fint å gå en ny tur der. Det ble avgang rundt kl9 fra byen så vi var klar til å begynne turen rundt kl10. Da vi begynte å gå gjennom skogen skjønte vi ganske fort at det hadde vært varmt dagen før og akkurat nå var det lite antydning til fine forhold på fjellet. Bare hard skare som gjorde oss skeptisk til hvordan det kom til å bli lenger opp. Skareføret fortsatte et godt stykke til og Innika ble ganske forbannet over førerapporten hun hadde fått. Nei, det var absolutt ikke fine forhold og vi gikk mesteparten av turen på vindskare og solskare. Bare et lite søkk midt på fjellet hadde noe som kunne beskrives som fint skiføre, men selv dette var neppe puddersnø. Uansett, vi bestemte oss for å fortsette uansett i håp om at vi kom til å finne noe bedre snø i det sørvendte topphenget. Etter å ha bommet ved å traversere litt for høyt mot topphenget måtte vi gå ca. 50hm nedover for så å gå opp igjen. Her var det minst bratt og minst hard snø. Snøen her var faktisk myk nok at det gikk an å tråkke et ordentlig spor i snøen. Nå hadde Innika noe bedre humør, særlig mtp både skiføret på nedkjøringa skulle bli ganske OK og siden vi nå hadde fantastisk utsikt mot Piggtinden. Selv om det hadde klarnet litt opp da vi gikk i topphenget, la vi merke til at det hadde plutselig dukket om noen skyer ut av det blåe, så vi tilbrakte bare 10 minutter på toppen før vi gjorde oss klare til å kjøre ned istedenfor å risikere å kjøre ned i flatt lys om vi ventet for lenge. Til slutt endte vi opp med en helt grei nedkjøring i solskinn med varierende snøforhold, men vi begge var enige om at vi ikke skulle stole helt på føretips fra lokalfolk! Takk for turen Innika :-)

Elendig skiføre, men en blid turkompis
100 hm med OK snø midt på fjellet
i topphenget med Piggtinden i bakgrunn
i topphenget med Balsfjorden i bakgrunn
En kjapp matpause på toppen