Austre Surtningssui (18.04.2021)

Ascents Surtningssuoksle Øst (2,122m) 18.04.2021 13:04
Vest for Austre Surtningssue (2,070m) 18.04.2021 13:58
Austre Surtningssue (2,078m) 18.04.2021 14:18

Kanon værmelding, og et skiføre av de sjeldne - det borget for langtur. Var det realistisk å ta de "dertene" på Surtningssue vi måtte gå fra sist? Vi bestemte oss for å gi det et forsøk. Fjellski eller Rando? Sekretæren hadde turen i fjor friskt i minne (kjempefin nedkjøring, men ikke så artig på fjellski...) - og fikk trumfa gjennom at det ble rando. Vi har da mohairfeller ;)

Parkerte ved Heimsand, og fulgte skiløypa inn til Russvatnet. Trått over vatnet, som aldri tar slutt. Ved bua før oppstigingen starter, satt det to og kosa seg i sola. Vi gikk bortom for å slå av en prat. Da vi hørte at de også hadde vært på "dertene" på Surtningssue dagen før, skjønte vi at de nok også var samlere. Det viste seg å være JogaBonito (Lars Christian Østgaard) og kjæresten. Artig at vi fikk hilst på han. Kunne sikkert stått i timevis og snakka fjell - men vi hadde allerede brukt 2,5 time inn dit, og mye gjensto - så vi måtte bare ta fatt på bakken.

Sekretæren syns høgdemeterne gikk overraskende greit, litt verre for turplanlegger som hadde feller som klabba. Et par runder med fellevoks, så gikk det straks meget bedre. Avblåst og steinete på ryggen, men vi fikk da snirkla oss utover mot ryggen. Satte igjen ski. Sekretæren var skeptisk da hun fikk se ryggen i nærmere øyensyn. Hadde mest lyst til å bli igjen før det "skumle" starta. Ble med til 2070-toppen, men der ble det stopp. Hadde kommet til å blitt med videre om vi hadde hatt med tau - men det får være grenser for hvor mye utstyr man skal drasse med for en liten "dert".

Planen var å ta Nestaustre i sammen slengen, da Sekretæren feiga ut også der i fjor. Siden Austre ble ubesteget for hennes del, fant vi ingen vits i det. Da er det fire "derter" som Turplanlegger har besteget, og Sekretæren på armlengdes avstand har måttet gi opp. Skulle ønske det ikke var noe som het høgdeskrekk...

Greit tilbake over ryggen (gikk om toppen som ikke er på lista på tur tilbake - men over på tur innover ryggen). Greit å gå her - eneste utfordringen på denne ryggen (bortsett fra at det er eksponert) er hakket ned fra 2070-toppen.

Skavlete nedkjøring til vi kom til bekkedalen, men der var det fin snø - og det var verd slitet med å gå på randoski. Turplanlegger skøyta over Russvatnet, men Sekretæren gikk uten feller - funka fint. Samme retur i skisporet til Heimsand.

En lang tur, men for en dag! Uten om de vi traff ved bua - så vi ikke en sjel. Og da sosiale medier viste oss hvor mange som hadde vært på de populære toppene - ble vi enda mer sikker på at vi hadde gjort riktig turvalg ;)