Randoneetur med skigruppa (17.04.2021)

Written by olad (Ola Dahlen) GSM

Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 17.04.2021
Storbreatinden (2,018m) 17.04.2021
Veslbreatinden (2,092m) 17.04.2021
Veslfjelltinden (2,157m) 17.04.2021
Vi kom opp til Krossbu klokka 10 om morgenen etter en lang biltur, med stopp i Lom. Vi pakket sekkene, satte på feller, og smurte oss godt. Vi begynte ikke å gå før sånn rundt 10.30 oppover, vi diskuterte rutevalget da vi kom litt lenger opp, vi bestemte oss for å gå på Storbreatinden først, og så gå videre over ryggen slik at vi kunne plukke noen flere topper. Opp mot Storbreatinden begynte det å svi kraftig under føttene på mange, jeg ble veldig overrasket når vi kom opp på den første toppen, siden det ikke blåste noe. Vi tok av fellene og spiste lunsj, det var sinsykt fin utsikt ut mot Kniven og Veslebjørn.

Vi satte av gårde ned mot neste topp som var Veslbreatinden. Skavlen ut mot Veslbrean var sinsykt stor, så vi måtte ta litt mer til venstre nedover siden skavlen gikk langt ut.

På med fellene etter nedkjørsel fra Storbreatinden, og videre opp til Veslbreatinden.
Når vi kom oss opp på Veslbreatinden begynte det å blåse litt så vi måtte på med noen jakker. På vei ned mot Hurrbreatinden mistet Lars fellene og gikk rett på snørra ned bakken.
Siste topp som skulle bestiges var Veslfelltinden som virket litt lang med gnagsår og blemmer, men alle kom seg opp.
På vei opp mot Veslbreatinden.

Når vi kom opp på flata, var det noen hundre meter inn til toppen, og vi tenkte på om vi skulle gå bort til Loftet, men det var ikke mange som orket.

Utsikt mot Store Smørstadtinden, og Storebjørn.

Nedturen var fantastisk, jeg tror ikke jeg har hatt så fine forhold på en fjellskitur noen gang. Vi hoppet og koste oss på vei ned fra toppen og ned til Krossbu igjen. Vi kom ned til bilen rundt 17.45, men måtte vente på de voksne litt.