Hestefjell og Branntårnet i Landsmarka (15.04.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Hestefjellet (450m) 15.04.2021 14:30
Bukkedalsknatten (444m) 15.04.2021 14:51
Utsikt fra rasteplass

Hestefjell og Branntårnet i Landsmarka

Denne turen har stått på turlista veldig lenge og i dag ville jeg ta turen alene og bruke god tid.

Kjørte til Landsmarka og parkerte litt før kapellet der det var infoskilt om turområdet. Jeg krysset veg og fulgte godt merket sti oppover lia. Fint og tørt å gå og blåveis i både blå, rosa og hvite dukket opp på min veg. Svartspetten kom flyvende rett bak meg og satte seg i treleggen ikke langt fra. Svære disse svartspettene. Et par nøtteskriker var også å se i starten, så veldig rikt fugleliv her i Landsmarka.

Det går oppover og oppover og målet mitt var ikke tårnet, men høyeste punkt på Hestefjell. Da jeg kom opp la det seg godt til rette hvor det var greit å gå opp til toppen, bare en liten avstikker fra stien. Helt fint og tørt i marka, ingen snø.

Så bar det bortetter ryggen til branntårnet. Her dukket det litt snø opp her og der, men mange hadde tråkket her og det var helt fint å gå på de få snøflekkene som var.

Borte ved tårnet var det fin utsikt når en gikk litt ut på kanten. Fristet ikke med klatretur i dag, jernstiger og meget luftig opp der. Regner med jeg fikk samme utsikt fra der jeg satt. Godt og varm og maten smakte.

Nedtur valgte jeg å gå etter skilt Hovland. Den var ikke merket, men det sto noen varder her og der. Det var tydelig at noen hadde ryddet stien, for en del trefall etter vinteren. Øverste del der det virkelig begynner å gå ned var det mye fin blåveis. Fint å gå ned på gammel traktorveg og det var det stort sett helt ned til vegen. Litt snøflekker her og der, men ikke som var problematisk.

Så var det den kjedelig del av turen og gå vegen bort til bilen igjen og litt oppover var det også, kjente den. Men dette var en helt topp tur og kanskje jeg tar den en gang til hvis Øyvind blir med og da selvsagt med en tur opp i tårnet.

Stistart
Toppunktet på Hestefjell
Branntårnet, høyt var det
Kassene rett ved tårnet
Utsikt mot Langen
Mye blåveis i lia her
Stien nedover mot Hovlang
Siste del ned til vegen der jeg gikk gjennom en lite hogsfelt