Arnøyhøgda - Skjervøy (07.08.2012)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Lauksletta (10m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Arnøyhøgda (1,170m) 07.08.2012

Øytopper
7.8.2012

TOPPTUR I SKJERVØY
Den andre flotte toppen vi fikk med oss i Skjervøy kommune, ligger på Arnøya. Øya, som ligger nord for Kågen og vest for Laukøya, er kommunens største og Norges 15. største. Arnøya har tre topper over 1000 meter med Arnøyhøgda som den høyeste med sine 1170 moh. Vi overnattet i Skjervøy før vi dro videre til Arnøyalangs fv. 869. Ferjeleiet på Storstein lå badet i nesten perfekt vær, bare noen tåkeskyer i det fjerne truet den knall- blå himmelen. Ferja tok en tur innom Nikkeby på Laukøya før vi ankom Grønslett på Arnøya. Derfra kjørte vi en halv mils vei nordover langs kysten før vi tok av til venstre rett før Lauksletta Overnatting og kjørte noen hundre meter innover en traktorvei til et gammelt steinuttak. Så var det igjen på med støvler og sekker. I starten fulgte vi noen dyretråkk og stier som kom og gikk innover den frodige Tjuvdalen under Tjuvtinden. Ruta vi tok videre, gikk opp Fossbakken, som bærer sitt navn med rette. Vi tok oss oppover bakken ved siden av to elver som kaster seg ut fra Isbakkvannene lenger inn i dalen. Den spisse og elegante Sukkertoppen (Grunnfjordtinden) ses mot sørvest under hele turen. Det lå flere snøpartier i de bratte hellingene på vei innover dalen under Laukslettinden, og underveis kunne vi glede oss over synet av mange reinsdyr. Øst for Silstøaksla gikk vi opp moreneryggen til høyde 937. Her ble det en pust i bakken under den godt synlige bergnabben mens vi ski et til tørre klær. Underveis hadde nemlig tåkeskyene nærmet seg, og de var ganske kalde. Da vi fort- satte, benyttet vi oss av noen snøpartier opp mellom ur og stor stein til høyre for en berghammer siden den brune grusrenna på venstre side av berghammeren var ganske løs å gå i. Ruta videre gikk opp sørryggen til det flate, store platået under toppen. Her kastet vi et blikk stupbratt ned mot Lillefjellvannet og Lauksundet før vi tok oss opp grusryggen forbi to snøflanker til den siste berghammeren. Turen opp hammeren starter helt på tuppen og er ganske luftig, men resten av den korte ryggen til toppunktet var enkel. På Arnøyhøgda (1170) ønsket hele tre varder oss velkommen. Det var en bok i et syltetøyglass i den største varden. Der koste vi oss med formidabel utsikt i alle retninger og konstaterte at dette var en av de beste øytoppene vi hadde vært på – fullt på høyde med Store Kågtind. (Fra boka Norges beste toppturer).

ARNØYHØGDA er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Innenfor Fossbakken

KARTBLAD: 194 Arnøya

Arnøyhøgda

Written by trondos 08.08.2012 01:48

Kjekt at dere likte favoritt-toppen min. Og takk for hyggelig lag etter turen. Lykke til videre med toppsamlinga.

Trond

Sv: Arnøyhøgda

Written by otto 08.08.2012 08:57

Fult på høyde med Store Kågtind..! Øyene, toppene og Skjervøy er utrolig bra. Ikke rart "søringer" flytter hit...Da blir det Laukøya i dag.